Direktlänk till inlägg 27 augusti 2009

The bad guy

Av Lotta - 27 augusti 2009 13:00

Inskolningen av Norton flyter på bra och idag var han själv på dagis från 8.30 till 11 - allt gick strålande och imorgon lunchar han där också. Kanske är han rentav färdiginskolad till på måndag nästa vecka? Den lille gullegrisen har charmat sina fröknar på sitt sedvanliga vis och de tycker det är sååå roligt att ha honom där. Inför lunchandet imorgon har jag förvarnat att det kan bli i princip hur som helst - antingen äter han tills de får stoppa honom som han gjort på dagis i Sverige, eller så äter han absolut ingenting förutom en tomat. Vilket som än gäller har jag försäkrat dem om att det är OK, vi är vana vid snabba kast när det gäller den lille mannen.


Själv blev jag inbjuden på kaffe till annan mamma under förmiddagen. En riktig veteran med 4 år i ryggen i Beijing. Fötterna på jorden och en otrolig rutin - skönt för en relativ nykomling. Lyckades få bra med input inför "kickandet" av vår nuvarande ayi som skedde idag.


Med hjälp av vår lärare i kinesiska, Eileen, tog vi samtalet med vår ayi idag. Det är aldrig kul att säga till folk att man inte vill fortsätta samarbetet och när man dessutom inte kan säga det direkt på ett språk som personen förstår så blir det knepigt. Eileen är dock en klippa och vi förklarade för henne i förväg exakt vad vi ville få sagt. På typiskt svenskt sätt var vi oroliga för hur hon skulle reagera och man vill framstå som en schysst person men Ayi tog det med fattning - jag tror att hon ev. har extraknäck som kan täcka upp och hon verkade vara efterfrågad på annat håll. Hon verkade mest bli ledsen för Nortons skull, tror att hon blivit lite förälskad i honom.  Imorgon kommer vår nya ayi Li för en introduktion.


Jag förstår att skandinaviska familjer är populära att jobba hos. Vi har det här med anställningstrygghet, uppsägningstid, socialt skyddsnät i ryggmärgen. Här är sannolikt den största delen av den arbetande befolkningen anställda helt utan kontrakt och därmed trygghet. Uppsägning kan ske på dagen, utan förvarning. Arbetstiden kan vara in princip hur lång som helst utan semester (utom några obligatoriska dagar runt Nationaldagen och Kinesiska nyåret). Olika typer av praxis finns som man förväntas följa, t ex förväntas man betala en extra månadslön vid det kinesiska nyåret, men i slutändan är det ju välvilja eller önskan om en bra arbetsinsats som avgör om man följer dessa praxis.


Den allmänna sjukvården verkar också vara baserad på att man kan betala för sig vid samma tidpunkt som man behöver den. Ambulanserna tar betalt i kontanter enligt taxi-taxa för att köra en till sjukhuset och väl där förväntas man betala en deposit på runt 5000 RMB (det samma i SEK) för att överhuvudtaget bli omhändertagen. Varje injektion, ordination och ingrepp kostar och en operation kan gå på tiotusentals kronor. Skall man sedan vårdas på sjukhus förväntas man själv försäkra sig om omvårdnaden, genom anhöriga eller inhyrda sköterskor.  Återigen fakta som gör att man uppskattar att vara priviligierad västerlänning med schyssta försäkringar och ett hemland som erbjuder avancerad vård "gratis" utan att fråga om man har råd först.



 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards