Alla inlägg den 12 augusti 2009

Av Lotta - 12 augusti 2009 11:15

Idag steg temperaturen till 37 grader och det enda vi orkat med är att blöta upp våra skinn till Svampbob Fyrkants-konsistens i poolen.

Värmen får min hjärna att kännas som Svampbob också så det blir några korta notiser från Beijinggänget idag - får inte ihop någon sammanhängande text...

Läste att prinsessan Madeleine äntligen fått slå till och förlova sig men gläder mig hundrafalt mer åt att kollegan A gjort detsamma under semestern - grattis, grattis!

Trots de varma kvällarna är det dåligt med uteserveringar i Beijing läser jag. Den 1 oktober firas 60-årsjubileet av bildandet av Folkrepubliken Kina och förberedelserna når inte upp i olympisk nivå men närapå. Bland annat är det förbjudet att skräpa ned och där inkluderas tydligen bord och stolar så polisen ligger på som hökar om någon stackare sätter sig på en stol utanför ett café. Istället är takterasser stort här.

Annars upprörs man mycket över de 100 backpackers som nyligen övernattade på Kinesiska Muren. Egentligen är det förbjudet men de betalade och då var det plötsligt sanktionerat från myndigheterna. Knepigt det där med kapitalism ibland.

http://www.chinasmack.com/pictures/foreigners-camping-great-wall-chinese-reactions/

I dagens Ebbot-intervju (City Weekend - TSOOL verkar poppis här) säger han att om han fick jämföra Stockholm med en stad skulle det vara en pudel. Mycket stora tankar som uttrycks på bortaplan....

Kurs i mandarin igår - hur kommer det sig att fru heter tai tai och man xiansheng? Om ni inte förstår frågan, försök uttala orden och tala om för mig vilket som är mest rättvist för två nybörjare - att behöva säga min fru eller min man?

Avslutningsvis - vi uppskattar otroligt när någon lägger in en Kommentar i bloggen. Det är så kul att höra ifrån er och att ni läser så regelbundet. Tack snälla och fortsätt gärna!

Ovido - Quiz & Flashcards