Direktlänk till inlägg 25 augusti 2010

Long time, no see

Av Lotta - 25 augusti 2010 15:46

Vet inte riktigt om vi har några läsare kvar på den här bloggen eftersom jag försummat den gruvligen de senaste veckorna. Plötsligt känns inte livet sådär exotiskt längre - det går ganska snabbt att komma tillbaka i gamla gängor, men nu gör jag ett sammanfattningsförsök i alla fall.


Söndagen den 1/8 flyttade vi in i vårt gamla hus igen. Det mesta var sig likt och tillsammans med mormor, morfar, farmor och farfar slet vi så svetten lackade med att tömma Shurgardförrådet och få så mycket som möjligt på plats inför natten. Tyngsta jobbet som vanligt dubbelsängen men med dödsförakt fick vi upp den för trappan, vilandes på våra axlar och ansikten...


Barnen återsåg sina rum och det var svårt att få Hugo att lämna det resten av kvällen - som han hade längtat. Det var ju rätt tomt på leksaker men han lyckades snoka upp sina kartonger ganska snabbt och sen gick det fort att skapa en matta av legobitar som täckte hela rummet - Halleluja!


Följande två veckor präglades av att tömma kartonger, möblera om, rensa, åka till tippen och Myrorna med överflödet. Man kände inte något direkt behov av besök i gymet eller en joggingtur kan jag säga - kroppsarbete ger deffade muskler.


Just som vi trodde vi var klara, anlände ytterligare 44 kolli från Kina. Alfa Movings killar gjorde ett kanonjobb med att släpa in alltihop på rätt ställe efter mina instruktioner och sedan befriade de oss dessutom från en hel regnskog av emballage som blev resultatet av uppackningen - tack för det! Så blev det att möblera om och röja runt igen - pust! Nu är det mesta på plats men kontoret kvarstår som en allmän soptipp som vi betar av "peu ā peu".


Jag skolade också in Norton på Sjörövarens dagis i Hugos gamla grupp Skattkistan. Det gick underbart smidigt och han fann sig snabbt måste jag säga. De två första veckorna var det ju ganska lite barn så han trappade upp stegvis och det var nog skönt. Nu har han fått en bästis, lille A, och de verkar ha toppenskoj ihop. Idag när jag hämtade Norton satt de i "miniköket" och hade dukat upp middag - spagetti och köttfärssås - som de satt och avnjöt ihop.


Hugo har börjat i 2B på Kärrdalsskolan och även där har det startat bra med glatt återseende av gamla kompisar - det är många som har längtat efter honom, säger de. Mysigt! De är 20 elever i hans klass, fördelat på 11 killar och 9 tjejer så det är ju balanserat och bra. Första dagen hade de träslöjd och det verkar vara ett pennställ på gång nu.


Vi har också hunnit hälsa på familjen Kallstenius i Rimforsa. Vädret var väl inte riktigt på vår sida, men en stenhård kubbmatch, tjejerna mot killarna, hann vi med och på söndagen ett besök i naturreservatet Trollegater där det utforskades grottor och trollskog. Roger och jag fegade ur men både Hugo och Norton vågade sig in i mörket i underjorden.


Och Hugo är på god väg mot gulsvart juniorkort i golf också. Han tog en tredagars kurs på Österåkers GK och gjorde sedan praktik- och teoriprov som han klarade med glans. Nu återstår bara att ihop med en fadder  spela ihop minst 12 poäng ute på banan så har han kortet som i en liten ask.


Och - farbror Peter har ju hunnit upp i den aktningsvärda 40-årsåldern vilket vi firat ytterligare en gång. Den här gången hade han och 3 polare i samma situation slagit ihop sig och erbjöd ett jättepartaj för dryga 200 pers. Vilken fest - vi åt och drack och dansade till gryningen och tills nagellacket var bortskavt och frisyren platt som en våffla!


Och...om 1,5 vecka återgår hela familjen till det svenska allvaret igen. Då börjar jag nytt jobb på Akademikliniken, som Marknadsansvarig och våra lata sötebrödsdagar är över för denna gång.


Fortsättning följer...

 
 
Jessica

Jessica

26 augusti 2010 02:47

Jag kikar in trots att jag vet att ni numera bor i svedala. :-)

Lagom när erat äventyr "slutar" så börjar mitt. Jag har precis anlänt till Shanghai där jag ska spendera en vecka hos vänner som bor här.

Sen flyger jag till Peking för att anmäla mig på universitetet och leta lägenhet som en galning.

Idag ska jag registrera mig hos lokala polisstationen så inte stora Kina undrar vart jag tagit vägen.

Ta hand om Sollentuna under tiden!

http://www.shoppingbackpacker.blogspot.com

Lotta

26 augusti 2010 11:45

Lycka till! Skall kolla läget på din blogg med jämna mellanrum :-).

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards