Alla inlägg den 14 augusti 2009

Av Lotta - 14 augusti 2009 11:17

Jaha, så har man överlevt Yashow Clothing Market också och utvecklats till en bättre människa genom att gå utanför sin "comfort zone" riktigt ordentligt.

Det som inte dödar en, stärker en heter det ju och barnen och jag kom tillbaka hem oskadda med påsar på släp och det skall väl vara ett gott tecken.

Alla som blir obehagligt berörda av kopie-shopping slutar läsa här...


AC och jag tågade in strax efter öppning med barnen i släptåg och forcerade direkt till barnavdelningen. Blicken framåt och vi lät ingen eller inget distrahera oss på vägen - ingen skulle minsann få lura på oss något vi inte ville ha. Väl framme kunde jag konstatera att det finns mycket fult som man inte vill ha men också mycket fint i bra kvalitet. För mig känns det som den falska logotypen mest kommer till som en extra feature - till största delen tycker jag att man vill köpa ett kopierat plagg framförallt för att man tycker designen är snygg från början.

Hittade ett par schyssta byxor till Hugo och en tröja - sedan var det bara att börja. Initialpriset är löjligt högt och så självklart prutbart att man inte behöver tveka att köra igång. Det är mycket "extra good quality", "latest models", "impossible" och efter ett antal bud fram och tillbaka (på engelska och via kalkylator, fixar inte detta på kinesiska än men vänta bara) så gjorde jag avslut. Vet inte hur många "final price" vi kom fram till men slutresultatet kändes ok. Hugo var lätt stressad under processen och tyckte att butikstjejen och jag var fruktansvärt tjatiga. Efter en stund började han också lägga sig i och förstärka mina "no, never" - blir nog en proffsprutare av honom skall ni se.

Drog iväg till ett annat ställe, stärkt av första inköpet och lyckades få ett avslut till. Sedan letade vi upp AC som förhandlade om shorts med mindre lyckat resultat och förolämpningar från försäljaren - mindre kul.

Veteranen E anslöt och coachade oss vidare - hon kunde göra det på kinesiska vilket känns mer rutinerat och poängterade att det är viktigt att fastställa att man faktiskt bor här permanent och inte turistar och underförstått inte accepterar vilka tokpriser som helst.

Finalmente - kul upplevelse, kommer att åka dit igen inför höst/vintersäsongen och känner mig lite nöjd med mig själv och stolt över mina barn som hänger med på alla stolligheter utan att klaga ett knyst.


Bilderna visar Hugo och Norton före besöket - och Norton efteråt. 


Nu - take away pizza och sedan Natt på Museet 2, inköpt idag för 10 RMB (förhoppningsvis inklusive både bild och ljud :-))

Ovido - Quiz & Flashcards