Direktlänk till inlägg 28 juni 2010

La vie est une longue fleuve tranquille

Av Lotta - 28 juni 2010 11:37

Regn, regn…. Vi var beredda på det efter att ha följt prognosen på vår favoritsite www.yr.no men ändå. Någonstans när man ju alltid ett hopp om uppehåll men vi vaknade till det härligt strilande ljudet av monsunregn. Behagligt sent dock och inte förrän efter 9 rullade vi ned till frukostmatsalen för varsin delikat frukost. Yoghurt med frukt och musli, juice, bröd och kaffe för 3 av oss  (ja inte kaffe till Norton men det fattar ni väl) och så Scrambled eggs, hash brown och bacon till Hugo som delar mormors preferenser.

Regnet upphörde och vi tog ett snack med tjejen i receptionen om dagens utflykt. Jag föreslog cykeltur på landsbygden men hon såg skeptisk ut och hänvisade till väderprognosen. Jag som ställt in mig på konstant spöregn under hela vistelsen tyckte väl det var detsamma om det regnade men vi enades till slut om att ägna dagen åt det absoluta ”måstet” när man befinner sig i dessa trakter, dvs en tur på Li-floden för att titta på sockertoppsbergen och resten av den fantastiska naturen.

Sagt och gjort. En bil tog oss in till Yangshou där en ”bambubåt” väntade på oss. Bambuflottar är de traditionella fordonen för fiskarna i trakten – det var väl inte direkt det vi åkte men en av bambuflottar inspirerad båt med drakhuvud och sittplats för oss fyra blev vår farkost.

Turen vi tog, mellan de röda stjärnorna (fotograf Hugo)

Vår båt (fotograf Hugo)

Det började regna när vi gav oss av men tak över huvudet gjorde att vi var skyddade från det värsta och ändå kunde njuta av en unik och hänförande natur. Mjuka bergstoppar bevuxna med grön skog och bambusnår längs med flodstranden, fiskare på bambuflottar, bönder som vallar sina vattenbufflar på flodstranden, döda grisar som flyter omkring – hur idylliskt kan det bli? Hajade ni till där? Oklart det där med de 8 grislik som vi passerade – en slump i form av grisar som velat ta sig ett bad och överrumplats av översvämning eller fisk-/skaldjursbete? Ja vi vet inte riktigt men udda var det.

Badare/fiskare - oklart vad de håller på med egentligen

Trött bonde med sin vattenbuffel

Det var fler än vi som trotsade regnskurarna - så där såg nog vi ut på håll också

På väg ut från hamnen i Yangshou - oklart om jag känner personerna på bilden eller ej

Laddad för flodfärd

Flodfiske i ösregn - tantregnkappa och paraply fungerar utmärkt

Båtturen tog oss under konstant regnande till byn Liu Gong – gammal och relativt oförstörd. Vi var helt ensamma som turister när vi kom dit och vi guidades runt i byn av en av invånarna som behärskade lite lagom med engelska. Oerhört pittoreskt med mycket gamla hus – en del bebodda, andra förfallna – djurstallar, ett tempel som såg ut att användas frekvent och en hyfsat stor grotta. Unik arkitektur och en annorlunda stämning, olik något annat vi sett tidigare. Och mitt under promenaden genom byn upphörde regnet och våra plastsandalssteg blev lite lättare.

Närkontakt med vattenbuffel

Familjen Käckskalle

På helig mark

Many people say that this looks just like a face

Pittoreskt var bara förnamnet

Byns äldsta hus, mer än 200 år

Mannen som talar med höns - Nortons nya karriär

Vår guide visade sig också inneha byns enda restaurang där vi slog oss ned för lunch. Hennes dotter i 1-årsåldern var där tillsammans med sin mormor – de blev lite kompisar med Norton och charmade oss andra. Vi åt bl a wokade bambuskott (bambu är STORT här) och en sydkinesisk variant av Gong Bao Chicken, som inte liknar den man äter i Beijing (två olika restauranger, samma stuk – ingen söt sås, men dock gurka och morot). Smaskigt värre tyckte vi allihop, inklusive Norton (jiiiihaaa).

Här åt vi lunch - observera att cykelparkeringen var gratis. Generöst!

Lite sydkinesisk Gong Bao chicken gick i även lillebror

Nortons nya polare

Sedan tillbaka samma väg med båt till Yangshou, men den här gången i uppehåll vilket kändes som ett härligt framsteg.

I got my eyes on you

Livet leker - det har slutat regna!

Sen eftermiddag på hotellrummet med kortspel och ”starwarsgubbelek” för barnen. Hugo lyckades hitta en lite yngre polare och körde på en timme eller så ihop med honom och sedan var det dags för middag efter en dag som gått hisnande fort trots ymnigt regnande.

Hotellets WiFi ligger just nu nere (söndag kväll) så vi får se när jag kan lägga in detta, skriver ned det i Word just nu för att komma ihåg allt. Storgrabbarna kollar på fotboll i hotellbaren och lilleman sover sött i sin extrasäng.

Imorgon måndag – ja det regnar väl men vi får väl se om vi får till en cykeltur ändå. Bättre att gå i lera och ha det glatt än att vara ute på hal is och sörja.

PS Titeln på inlägget syftar på en rolig fransk film - se den om ni kan få tag på den!

Katja

28 juni 2010 22:03

Verkar som ni haft en underbar tur trots regn! Härliga bilder med fantastiska modeller :-) Hoppas att ni alla mår bra och att vi kan ses när ni landar på svensk mark. Stora kramar till er alla!
PS Har sett filmen... :-)