Direktlänk till inlägg 9 juli 2010

Stora Daldansen

Av Lotta - 9 juli 2010 15:34

Första veckan på svensk mark har vi tillbringat hos farmor och farfar i Avesta. De mötte oss på Arlanda, tillsammans med mormor och morfar som inte kunde hålla sig borta :-), och vi drog sedan allihop till rumpmasarnas högborg för lite kvalitetstid.


Vädret har varit i princip strålande under hela veckan och vi konstaterade idag att 99% av alla måltider intagits utomhus. Det måste vara rekord! I början av veckan var det så varmt så den enda riktigt njutbara platsen på hela stället var bryggan nere i Dalälven där det fläktade skönt och fötterna kunde svalkas i böljan.


Vilken Bengtsbo-idyll!


  

Finns det något som heter Småfiskarvalsen?


 

En sjöbjörn


  

Idyll på håll - mormor och morfar fick tillfälle att njuta av den ljumma sommarkvällen vid Dalälven också  


Barnen har hoppat på den nyinförskaffade studsmattan, lekt med bilar, kollat Cartoon Network på svenska, fiskat abborre och skräddare, badat minipool, kollat in djuren och klättrat i berg på Säterdalen, lekt med grannbarnen A och M mm mm. De har haft en toppenvecka helt enkelt - precis så bra som de hade hoppats innan vi åkte. Ja, sedan har de ju slagits med varandra i pauserna också men det kan man ju göra var på jordklotet man än befinner sig...


Vi tog en båttur till "Ön" - det går snabbt med såna käcka sjögossar


  


  

3 Generationer Abrahamssöner grillar i det fria


  

En riktig friskus


  

Kojbygge pågår


  

Vilken idyll


  

Kapten Bölja


  

Ruffaktiviteter  


Vi andra har varvat ned, läst och löst korsord i skuggan av päronträdet, tagit en båttur, badat i älven (enbart Roger), gått en golfrunda (enbart Roger), haft en förkylning (enbart Lotta) gjort en utflykt till Långshyttan  / Silfhytteå / Stjärnsund  (och sett Fredrik Svahn IRL!!), ätit abborre / sill / lax /jordgubbar / färskpotatis mm mm.  Vi brummar fram i en något bedagad Jeep Cherokee som egentligen var menad som tillfällig sommarbil innan vi skulle tillbaka till Kina-land. Släkten har döpt den till "Svarta Fåret" - kan inte för mitt liv förstå varför?


Bad i Nävden - vi fortsatte båttemat


  


  

Det verkar vara en riktig smultronsommar


  

Slussen i Silfhytteå - Hugo spanar efter huggormar kanske?


  

Tyvärr ingen bild från Långshyttans Värdshus - farmor har censurerat den (man skall aldrig fråga om lov, det borde jag har lärt mig vid det här laget :-). Så jag kontrar med en bild på mig själv istället - våga och vinn!

  


Nu avslutar vi Dalaveckan med tårtfrossa tillsammans med kompisarna A och M och deras familj ikväll. Imorgon bär det av till Karlsborg och fästningsbesök för vidarebefordran på söndag till Tjörn, Göteborg på måndag och sedan Öresunds pärla; Ven.


Vad gäller bloggen kommer den nog att fortsätta även på annan mark än Kina, men den behöver ju döpas om så vi får väl se vad vi kan klura ut för fyndigt. Om Lotta lyckas landa ett jobb inom en snar framtid så blir det väl inte inlägg varje dag (det finns ju en gräns för hur mycket galonbyxor och snabbmakaroner man vill läsa om) men förhoppningsvis någon gång i veckan i alla fall. Väl mött om ni vill hänga kvar.


PS - bilder från veckan publiceras strax

 
 
Ingen bild

Helene

9 juli 2010 19:36

Välkomna hem, hör gärna av er när ni kommer till Stockholm! Kram Helene

 
Ingen bild

Matilda och Anton

12 juli 2010 20:14

hej det blir roligt att träfas igen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards