Direktlänk till inlägg 29 juni 2010

En tur på landet

Av Lotta - 29 juni 2010 05:02

Som vanligt började vi dagen soft med långsovning och frukost vid 9-snåret. Regnet höll uppe och vi beslutade att det fick bli en cykeltur oavsett om det skulle bli regn senare eller ej. Vi rustade oss med hotellets regncaper och hyrde cyklar av bonden nära hotellet samt bokade en inhemsk guide som skulle visa oss vägen via landsbygden till sevärdheten Moon Hill.


Vi bestämde oss för en tandemcykel till Roger och Hugo och en singelcykel med barnstol åt Norton och mig. Efter lite finjusteringar av foten-i-hjulen-skydden (brädlappar) och pumpning av däck bar det av längs med strandvägen och in i själva Yangshou, som bara har 30 000 invånare vilket väl gör att den räknas som en byhåla med Kina-mått mätt.


Hugo hade hotat med att bara glida med och låta sin pappa göra jobbet men han är ju stark som en oxe om han bara vill så han trampade på bra. Min cykel hade växlar men det visade sig att de fungerade mindre bra så jag fick trampa, trampa, trampa för att komma framåt. Norton satt som en kung bakpå och vår guide Feng (uttalas Fong ungefär) ledde oss genom stadstrafiken på typiskt kinesiskt manér, ut på lugnare landsvägar.


På väg ut ur Yangshou med imma på objektivet (och min klocka) pga det varma, fuktiga klimatet

 

Första byn vi passerade


Nortons och mitt vrålåk, under en kort fotopaus


  

Och Roger och Hugos högteknologiska fartvidunder i klädsamt rosa och turkos


Centrala Yangshou omringas av de sk sockertoppsbergen och mycket snart befinner man sig på en landsbygd som ser ut som en tavla med höga mjuka bergstoppar och en överväldigande grönska. Var man än tittar så odlas det något och vi såg bland annat jordnötter, vattenkastanjer, ris, squash, gurka, chili, long beans, pomelo och apelsiner. Vi passerade mängder med vattenbufflar, höns och tuppar och ankor. Vi såg fjärilar, trollsländor och till och med en stor orm som slingrade över vägen ned i diket framför oss.


Bitvis åkte vi på belagd väg, bitvis på smala stigar med lera, jättestora vattenpölar och mycket sten - efter den här trippen fixar vi Novemberkåsan utan problem!  Genom byar, förbi gårdar och med jämna mellanrum dök floden upp. Vi valde att cykla hela vägen till Moon Hill men många andra tog bambuflotte (riktig sådan, utan motor och båtskråv) en del av vägen.



  

Några valde som sagt bambuflotte en del av vägen


  

Idolbild av lillebror - fotograf är storebror (som önskar sig en kamera i julklapp)


  

Kinesisk gåsapåg


  

Vår guide Feng - ett rekorderligt fruntimmer som pekade med hela handen och hojtade ut sevärdheter med kraftfull stämma


     


Väl framme vid Moon Hill, som är en känd bergsformation, anfölls vi formligen av små seniga tanter med kylväskor på axeln och solfjädrar i händerna. De slog följe med oss uppför berget och vägen till toppen som består av 800 trappsteg genom skogen. Norton och jag gav upp på halva vägen och travade ned igen med vår solfjäderstant som insisterade på att bära Norton ned hela vägen, samtidigt som hon bar kylväskan med dricka!


Sevärdheten med stort S - Moon Hill


 

Medan Norton och jag fortfarande hängde på, inklusive damen som intensivt viftade oss med solfjäder för svalka och mot mygg  


Hugo och Roger travade dock vidare tillsammans med sin solfjäderstant och nådde snabbt toppen. Starkt jobbat!  Norton och jag väntade nedanför och solfjäderstanterna fick belöning för sitt slit genom att vi köpte hutlöst dyr dricka av dem. Jag var dock noggrann med att poäntera att jag var medveten om att det var överpris och att jag betalade för all hjälpen med Norton - det krävde min stolthet av mig.


Grabbarna som nådde toppen - tur och retur på 50 minuter vilket var snabbt enligt Feng


  

The view  


Sedan blev det lunch med Feng i restaurangen vid Moon Hill. Barnen tog kyckling, vi körde på bambuskott igen och så vågade Roger och jag oss på den lokala specialiteten Beer-fish, alltså färsk fisk tillagad i ölsås med chili. Vi var lite skeptiska innan men något lokalt måste man ju testa och det visade sig vara delikat, vi smaskade i oss alltihop med god aptit.


Ölfisk smakar smaskens - Hugo har fått en chilibit i sig av misstag


Vi var de enda matgästerna - personalen softade med ett kortspel som är typiskt för södra Kina enligt Feng.     


Sedan upp på cyklarna igen och en tur genom landsbygden tillbaka till vårt hotell igen. Mycket risfält och bananodlingar den här gången samt landsbygdsentreprenörer som ville ha betalt för att låta fotografera sina bufflar och barn.


E bananerna fiiiina?


  

1 yuan har jag betalat för denna bild så det är bäst att publicera den  


Totalt blev det en 5 timmars hike, varav minst 3 timmar på cykel - starkt jobbat eller hur? Och vädret var kanon, inte en regndroppe, på slutet såg vi till och med flikar av blått på himlen och vi kunde sitta på hotellets uteservering och äta välförtjänt glass och dricka kall öl när vi var tillbaka.´


Utsikt över Yangshou från hotellets takterrass


  

Att splitta en Banana Split - kan de bli bättre


     


Avslut med middag på hotellrestaurangen vid vårt stambord och lite filmtittning för barnen som den oerhört vänliga personalen så snällt bistpr med.


Här åt vi frukost och middag varje dag - vanedjur, vi - vadå?  


Imorgon en lugn förmiddag och sedan till flygplatsen för hemfärd till Beijing - vilken tripp det har varit!



PS En extra bonus - hotellet har fluffiga rosa frottésitsar på toaletternas sittringar vilket är en nyhet för mig. Bara det borde väl berättiga till femstjärnig status eller?


  

 
 
Ingen bild

Roger

30 juni 2010 07:51

Lite faktafel här ser jag; 5 yuan betalade JAG för bilden "Kvinna med buffel"

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards