Direktlänk till inlägg 27 september 2009

Skilda världar

Av Lotta - 27 september 2009 14:29

Har tidigare skrivit om att det känns som att bo i ett reservat ibland härute i förorten och att man skulle kunna befinna sig egentligen var som helst i världen...


Men den kinesiska verkligheten finns vägg i vägg med vårt priviligierade, västerländska bostadsområde och idag tog vi en cykeltur genom byn som ligger mitt bland expat-områdena. Genom att  bara svänga vänster där vi i vanliga fall åker rakt fram kommer man in i en labyrint av hutonger och smala, leriga gator.


Massor av folk som bor, jobbar, handlar och går i skolan i en helt annan miljö än vår. Sopor i gatuhörnen, hönor i burar och fritt springande, vilda och tama hundar, barn, vuxna, gamla och unga. Restauranger, frisörer, verkstäder, skomakare. Telefonnummer sprutmålade på väggarna som hänvisar till folk som handlar med falska "fa piao" (kvitton, har med svartjobb att göra). Marknadsstånd med frukt- och grönsaker, skor, kläder, sopkvastar, hinkar, nudlar, baozi, omeletter ja, allt man kan behöva. Och allt detta, vägg i vägg med Yosemites A-område med villor på 900 kvadratmeter med egen hiss.


Fascinerande och en bra påminnelse var vi faktiskt befinner oss och hur majoriteten lever i Kina, även om väldigt många har det väldigt mycket sämre än i vår by där levnadsstandarden förmodligen är hyfsad, även om den är väldigt olik den vi är vana vid.


Nu ikväll har Hugo och jag sett Kung Fu Panda igen och vi tyckte båda att det var ännu roligare att se den nu, när vi bor och lever i Kina. "Det är ju verkligen jättemycket Kina, mamma" sa Hugo och tyckte det var kul att känna igen miljöer som han sett liknande av nu när vi är här.  Har ni inte sett filmen så gör det, den är fantastiskt bra.


För att citera Mästare Oogway i filmen "Yesterday is history, Tomorrow is a mystery but Today is a gift - that's why it's called the Present". Ta med den klyschan när ni går och lägger er i kväll, även clichéer har en botten av sanning.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards