Alla inlägg den 9 september 2009

Av Lotta - 9 september 2009 05:34

Så har jag nu tagit steget och går i min faders fotspår och engagerar mig i barnens skola via Föräldrarådet. Och inte nog med att jag är en av medlemmarna i rådet - plötsligt fann jag mig säga att jag kunde påta mig rollen som länk mellan rådet och skolledningen, läs rektorn. Ooops, så det kan gå. Det verkar vara svårt för mig att avstå från att sätta lite press på mig själv.


Vi får se vad barnen tycker - som barn till en engagerad förälder är man ju ganska tudelad, minns jag själv. Min pappa engagerade sig under många år i Hem & Skola, var aktiv på alla föräldramöten och deltog i alla aktiviteter som skolan arrangerade utanför skoltid. Å ena sidan är det ju fantastiskt att ha en förälder som bryr sig om och vill vara med och påverka sitt barns "arbetsliv" och som barn uppskattar man det väl, men kanske på ett lite mer indirekt sätt. Å andra sidan kan det ju bli "guuud så piiiinsamt" ibland när mamma eller pappa dyker upp i alla möjliga sammanhang titt som tätt.


Detta om detta, skall bli kul med lite uppdrag för barnens bästa på lite mer professionell nivå.  Skall bara försöka att inte avbryta och prata i munnen på folk för mycket, finns risk att jag blir lika uppeldad som på ett CA Hebdo-möte på jobbet (l'Oréalfolk vet vad jag menar :-).


Förberedelserna inför torsdagens Enea-middag rullar på. Storshopping på Jenny Lou's som de snabbt och rappt körde hem till oss på flakmoppe (ICA och Coop - hör min bön. Återinför springpojkarna). Köttshopping hos Tyske Slaktaren och Kladdkakebakning på kvällen. Kakao är en utmaning att få tag på och vi lyckades inte, hittade dock en flytande osötad variant från Nestlé som smakade som kakao blandat med vatten. Funkade utmärkt så nu står två dalahästformade kladdkakor redo i köket.


Den sillbefriade menyn ser ut som följer:

Snittar bestående av mörkt fullkornsbröd med  rökt lax och stenbitsrom

Pepparkakor med ädelost

Mjukt tunnbröd

Kall rostbiff med pesto och pinjenötter

Potatissallad med sparris och rödlök

Kladdkaka med kiwi och vispgrädde

Svensk öl


Svenskheten är väl inte 100-procentig men det får gå. Tusan också med sillen, pressade alla svenskar jag mötte under dagen på om de inte hade en liten sillaburk längst in i skafferier men icke... Mamma M. åkte till IKEA och kunde konstatera att det fortfarande inte fanns någon där heller så Roger får väl återkomma till Påsk med sillinvitationen.

Ovido - Quiz & Flashcards