Alla inlägg den 17 september 2009

Av Lotta - 17 september 2009 16:18

Dags för pappa Abrahamsson att skriva några rader runt observationer gjorde de två senaste dagarna.


Betala skatt:

Man får börja med att besöka bankomaten, det blir några uttag a 2500 RMB även om skatten i Kina är längre än vad man behöver betala i Sverige. Näste steg är att gå in på banken och lämna över sin papperslapp med stämplar (som redovisningsbyrån i Shanghai förberett). Min kollega T lämnar fram sitt papper, som svar får han ett ”money”, pengarna lämnas över och efter en hyfsat smärtfri process så har han befriats från en bunt med kinesiska 100 lappar (största sedeln vad jag vet). Jag försöker samma process i kassan bredvid, får inget ”money” som svar. Hon pekar istället på ett fält på papperet där något skall fyllas i. Jag kollar med min infödda kollega som fyller i något. Hon tar lappen men verkar inte nöjd, nåt med att man inte kan se vad det står (förstår inte om det är stämplarna eller om det var det min kollega precis skrev). Dödläge uppstår – hon sätter sig hel overksam utan att titta på eller tilltala oss. Efter en stund byter hon några snabba ord med sin ”supervisor” som sitter på en stol 2-3 meter bakom, verkar inte hjälpa – tillbaka i samma position. Försöker övertyga min kollega att det borde funka eftersom det gick bra i kassan bredvid med precis samma underlag. Efter en stunds diskussion går det tydligen bra. Skatten är betald!


Pratar med min chef i telefon och passar på att skryta lite om att vi fixat skatten. 30 minuter senare ringer det någon ”Ni Hao!....”, Ni Hao, do you speak English? - hon pratar inte engelska. Jag lämnar över luren till en kollega. Vi får av kollegan veta att vi måste tillbaka till banken, skatten måste betalas i Shanghai! Självklart! Sagt och gjort, vi går tillbaka, får våra pengar och blir på nytt rika för ytterligare någon dag.


Sporta:

Dags för lite sport med kollegorna. Vi satsar på ett ställe som erbjuder diverse racketsporter + bad. På vägen dit pratar vi lite. Jodå man spelar pingis även i Sverige. Någon känner också till ”Wal-de-ner”. Jag är lite sugen på pingis, lite lagom ansträngande. Promenaden på knappa 10 minuter har gjort mig lite småsvettig, går in och byter om. De flesta av mina kollegor tycker inte att man behöver byta om utan spelar i jeans och skjorta men de är precis som svenskar, de svettas också (minst lika mycket). Jag spelar lite badminton också innan jag måste duscha och bege mig hemåt. De andra badar, vilka kläder de sen satte på sig vill jag nog inte veta…..


Luncha:

Passar på att sträcka på benen när städerskan arrangerar om dammet på skrivbordet. Tittar ut genom fönster mot baksidan av kontorsbyggnaden. Bredvid cykelparkeringen ligger det 2x2 meter med wellpapp på asfalten, på denna wellpapp ligger 2 grisar mer eller mindre uppdelare i delar. Förstår att det är lunchen som förbereds. 5-6 personer jobbar frenetiskt med såg, yxa och andra verktyg för att göra den lunchklar. Jag tror jag väljer ett annat alternativ än källarresturangen idag……även om den kostar 10 kronor. Rent generellt så är lunchmaten super (förutom bricklunchen i källaren som jag inte heller gillade innan dagens upptäckt). Allt är fräscht och välsmakande för vilket man får betala runt 15-23 kronor.        

Av Lotta - 17 september 2009 04:37

Mycket snack om influensan nu och extremt mycket spekulationer. I Sverige där vi ju i alla fall har en öppen kommunikation och information om läget snackas det väl en hel del antar jag, så ni kan ju föreställa er hur det blir här där all offentlig information måste tas med en rejäl nypa salt och regelverket för drabbade skolor etc är hårt med hot om nedstängning av skolor vid minst tre konstaterade fall. Vi får väl se om det blir "hemskolning" här under hösten.


Det stora höstlovet närmar sig med stormsteg och det blir en ovanligt lång nationell ledighet även för kinesiska arbetstagare i år. Den 1:a oktober firar Folkrepubliken Kina sitt 60-årsjubileum och förberedelserna har redan hållit på länge. Med jämna mellanrum, och oväntat, spärras centrala delar av Beijing av för repetitioner av militärparaden som kommer att äga rum på Tiananmen Square (Himmelska Fridens Torg) och disciplinen är stenhård med linjalmätning för exaktast möjliga precision. Tyvärr kommer vi nog inte att kunna beskåda spektaklet, det kommer att vara packat med folk i hela stan och säkerhetspådraget totalmaxat så jag tror att vi får nöja oss med TV.


Sedan infaller årets Moon Festival den 5 oktober och då är man ledig för att fira mångudinnan och höstens ankomst. Så från 1-8 oktober är det nationell sammanhängande ledighet, men med reservation.... två av dagarna måste jobbas in under september! Exakt när den nationella ledigheten skulle ligga bestämdes rätt sent av myndigheterna, vilket bland annat ställt till problem för Swedish School som chansade och trodde att det skulle bli veckan innan när deras läsårsplanering las i februari. Tydligen är dessa sena beslut rätt vanliga men det blir ju lite annorlunda i ett land där flertalet högtider anpassas efter månkalendern och därför kan infalla på helt olika datum från år till år (Moon Festival, Chinese New Year t ex).


Är man arbetsgivare även i "det lilla" måste man spika med sina anställda när de skall jobba....pust! förhandlingar inleds snart med Chaufför och Ayi. Med mormor och morfar på besök behöver vi verkligen hjälp. Å andra sidan kan vi locka med en trevlig ledighet för deras del i december när vi drar hem till Sverige och firar jul. Återkommer med resultatet från förhandlingsbordet.


Ovido - Quiz & Flashcards