Alla inlägg den 16 september 2009

Av Lotta - 16 september 2009 06:53

Gårdagens stora event var en tripp till stormarknaden Auchan, dels för inköp av dammsugare som Ayi Li har önskat sig och vem är väl jag att neka henne denna fantastiska maskin. Dels reklamation av CD/DVD-spelaren som inköptes för 3 veckor sedan för en hyfsat billig penning. Plötsligt, efter att ha gått varm på Enea-middagen förra veckan, vägrade den bara att fungera i helgen. Vi försökte allt men den var tvärdöd.


Så...reklamera på Auchan där personalen inte pratar engelska, ja det kändes lite motigt men man har ju turen att vara arbetsgivare till hyggliga kineser och jag bestämde mig för att vi skulle be vår chaufför om hjälp. Hämtade upp Roger på lunchen och steg in på Auchan tillsammans med mr Gao. Det visade sig finnas en särskild disk för byten och reklamationer, så långt hade vi klarat det själva. Men sedan var det mycket oklart vem av alla de människor som hängde vid disken som man skulle prata med om sitt ärende, åtminstone för Roger och mig. En dam före oss i kön reklamerade en platt-tv och var djupt inbegripen i en hyfsat hetsig diskussion med två män. Oklart om de jobbade på Auchan, hade en familjerelation till damen eller bara hängde vid reklamationsdisken för att de inte hade något bättre för sig. Mr Gao lyckades dock reda ut begreppen och som två vilsna får lomade vi efter honom in på AV-avdelningen.


Väl där visade det sig givetvis att CD-spelaren fungerade alldeles utmärkt - Drömmen om Elin med Tommy Körberg vrålade ut på högsta volym över hela Auchan, gång på gång eftersom personalen verkligen ville försäkra sig om att den inte var trasig. Det du Tommy, kan dock inte påstå att det rusade till mängder av folk som ville köpa skivan... (det bisarra låtvalet kan skyllas på min vän K. som skickat med mig en CD-box med "svenska sommar hits" och skiva 4 råkade ligga i spelaren). Generat leende men nöjda kunde vi lämna Auchan med CD-spelare och dessutom en dammsugare rikare.


Idag har jag äntligen! fått håret klippt och färgat efter att under en längre tid varit i desperat behov. Har fått flera tips på frisörer som hanterar tunt flygigt nordiskt hår men alla har varit inne i stan och ryktet säger att en slingning tar minst 4 timmar i Kina, vilket har hindrat mig hittills. Igår tog dock grannen J mod till sig och besökte en frisör i det närliggande centrat som hon fått rekommenderad och det blev toppen, så jag härmade givetvis, kastade mig över telefonen och fick en tid redan dagen därpå. Det blev riktigt bra, färgen jättefin och klippningen helt ok även om den kanske inte är imponerade kreativ och nydanande men det bad jag ju inte om heller. Två damer samarbetade om att lägga slingorna under glada tillrop vilket kändes effektivt och bra och i schamponeringen ingick en superskön huvudmassage som nästan fick mig att somna. Mer sånt!

Ovido - Quiz & Flashcards