Alla inlägg den 7 september 2009

Av Lotta - 7 september 2009 12:58

Tänk att man skulle behöva flytta till Kina för att få en personlig assistent - har aldrig lyckats få en liten "ulla-bella-min-sekreterare" i något av mina jobb så jag får passa på att njuta nu av Ayi Li.


Förutom att hon tvättar, städar och stryker (förstår ni, våra lakan och barnens samtliga kläder är slätare än putsad marmor!!!) så hjälper hon mig med alla möjliga sysslor - idag har hon varit ovärdelig när en av områdets "workers" var här och fixade vår utebelysning som lagt av... Jag utnyttjar henne för att träna kinesiska på, får hjälp med matinköp och hon är väldigt gullig med barnen. Kort sagt, en klippa när man är utsedd till Projektledare för Familjen och Huset AB.


En ayi kan också vara behjälplig på andra sätt. Grannens son fick punktering på ena cykelhjulet. Ayi tog med den till byn för lagning och betalade 2 RMB (lika mycket i svenska!!!). Ett par dagar senare blir det punka på andra däcket. Då tar grannen själv cykeln till reparation, till samma gubbe, och då kostar det plötsligt 65 RMB - typisk laowai-pålägg med andra ord (laowai=utlänning). Tror jag skall be Ayi Li om hjälp med mina skor som gått sönder.


Och en sak till...Li har just befriat Roger och Hugo från en middag bestående av fisk som Hugos kompis M. fiskat när han var på kalas igår. M. drog upp så många fiskar så att vi fick 3 st som jag glatt tog emot och tänkte laga till. Tyvärr vägrar båda två att äta dem och Norton är ju notorisk fiskvägrare sedan tidigare så.... jag gav bort fiskarna till Li som glatt tog emot dem (kanske genuint glad eller också förstod hon att hon gjorde mig en tjänst :-).


Hugos och M. hockeyintroduktion blev framflyttad till fredag så jag får återkomma i slutet av veckan med rapport om det. Imorgon har han sin första EfterSkolanAktivitet - han fick sitt förstahandsval som var bollsport, vilken tur!


Själv drar jag till IKEA med AC imorgon för att bunkra svenska specialiteter inför Eneafesten hemma hos oss på torsdag då vi får hit 10 entusiastiska kineser - en sillbit och en nubbe skall vi bland annat tvinga på dem. Sedan får vi väl spela de 4 CD-skivorna med svensk sommarmusik som jag fick av Katja innan jag avreste - när kineserna går hem vill jag att de gör det sjungandes Sjösalavår!

Ovido - Quiz & Flashcards