Direktlänk till inlägg 26 september 2009

Ditt och datt

Av Lotta - 26 september 2009 04:48

Inatt har vi haft kraftigt åsk- och regnväder och dessutom hört ett konstant pangande som vi inte riktigt vet vad det är, så har det varit ganska turbulent. Vi funderar på om det är någon typ av fyrverkeriövningar inför nationaldagen alternativt Nordkorea som invaderat norra Kina... i vilket fall kombinerades dessa ljudeffekter med att Norton vägrade sova och bara grät i princip hela natten. Förmodligen kände han sig rutten på något vis men det är svårt att definiera hur, och han var inte på humör att välartikulerat uttrycka exakt vad som var problemet.


Gårdagen bjöd på tung luft med dålig kvalité och barnen fick inte vara ute på rasten som vanligt utan fick springa omkring inne i gympahallen istället. Förhoppningsvis har det lättat nu med nattens åsk- och regnväder, annars har veckan varit behagligt varm och skön med blå himmel flera dagar.


Själv ägnade jag dagen åt att betala telefonräkningen (se tidigare inlägg, det är inte så lätt som det kan låta) och att bunkra upp mat på Carrefour inför mormor och morfars besök som inleds nästa vecka. Vimsiga som vi är glömde vi bort tidsskillnaden och räknade med att de skulle anlända den 30:e men det är ju då de flyger, de kommer inte förrän den 1:a så hela Hugos nedräkningstabell pajade - han blev rätt sur.


Just nu är det krabbsäsong i Kina och jag stötte på de små delikatesserna på Carrfour. Chinese Mitten Crab är rätt liten, om man jämför med våra bamsingar från Västkusten, med långhåriga ben. De bästa sägs komma från Yangcheng-sjön i Jiangsuprovinsen, och det är alltså insjökrabbor det rör sig om. Enligt kinesiska källor är de en delikatess, enligt västerländsk källa klart överreklamerade och jag känner mig tveksam till all föda som vistats i Kinas förorenade vatten. http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_mitten_crab

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards