Alla inlägg den 19 juli 2009

Av Lotta - 19 juli 2009 02:48

Vi byter chaufför nu! Droppen blev när den vi haft från början krävde mer betalt för kortare arbetstid än vad vi avtalat från början, och det trots att vi utnyttjat honom extremt lite.

Plus det faktum att han inte hittar i omgivningarna....vilket känns som en förutsättning för att man skall betala honom för att köra en. Eller är jag petig nu? Anne Charlotte och jag åkte ju till Shanghai förra tisdagen och det var vår chaufför som skulle köra oss till flygplatsen. Vi hade gott om tid på oss vilket visade sig vara tur då han inte hade en aning om hur han skulle hitta dit - och då ligger flygplatsen väldigt nära, normalt tar det ca 15 minuter att köra dit. Den här gången tog det minst 45 minuter och det var bara att springa ut för boarding direkt. Överdriver inte om jag säger att han frågade om vägen 6 gånger; taxichaufförer, vakter, gubbar på trottoaren.

Nu har vi hittat mr Gao som vi testade idag - vi gav honom utmaningen IKEA för att testa om 1)han hittar 2)bilens kapacitet 3)allmän attityd och han kom ut ur testet med Beröm Godkänt! Förutom att han hittar och gör ett trevligt intryck, pratar han lite engelska, kan kommunicera via telefon på ett normalt sätt och verkar service minded. Anne Charlotte och jag tvingade honom att köra till kinesiska ICA, Jinkalong, efteråt. Inte bara det att det räckte med att vi sa namnet på affären och vi inte behövde visa några kartor eller lappar med beskrivning på kinesiska, han kom in när vi packat kassarna och hjälpte oss att bära ut dem också. Låter nästan för bra för att vara sant men imorgon måndag sätter vi honom på nytt prov sannolikt - utflykt med alla 4 barnen!

För första gången handlade vi i en helkinesisk mataffär, inte Carrefour eller Jenny Lou's (som är alla expats favoritaffär med tysk musli, skandinaviskt rågbröd och italiensk pesto + överpriser). AC och jag gled omkring inne på Jinkalong en lång stund och botaniserade bland alla konstiga produkter med text enbart på kinesiska och försökte hitta både sånt som var garanterat ätbart och även lite mer spännande, udda saker. Det är en utmaning och man går på nitar med jämna mellanrum (t ex korv som såg ut som salsiccia men visade sig vara sötad med typ honung - buäää) men det är också en utmaning. Mitt främsta mål var som vanligt att hitta osötad yoghurt som inte kostar 16 Yuan för 1/2 liter (det har blivit en besatthet mer eller mindre) - tuffade till mig och frågade personelen genom att på kinesiska fråga "inget socker? Fick indikation på vilken jag skulle välja och plockade glatt ut 1,5 liters förpackningar, extremt nöjd. Visade sig vara en bluff! Antingen frågade jag fel och borde frågat efter yoghurt som inte "var söt" istället (sötningsmedel verkar vara stort här, man kan köpa i stora påsar) eller så ville hon bara sälja och insåg att jag inte skulle förstå något förrän efteråt när det var för sent. Jakten går vidare.

Ovido - Quiz & Flashcards