Alla inlägg den 15 juli 2009

Av Lotta - 15 juli 2009 12:58

Soligt, smogfritt och VARMT, minst 35 grader. Grabbarna och jag kände suget att dra ut och cykla trots det - det är väl anti-moskitomedlet som på elektrisk väg pumpas ut i våra rum som satt sig på våra hjärnor.

När vi äntligen kommit fram dit vi var på väg och satt och njöt av glass och iskaffe fick vi besked om att det var dags att dra hem, då våra nya möbler äntligen var på väg att levereras - så upp på cykeln och hem igen.

Självklart kom de inte när de sagt utan 1,5 timme senare...och då började infernot.

4 kinesiska montörer började lämpa in grejer i en rasande fart och samtidigt krävde de att få veta vad som skulle vart. Ingen pratade givetvis engelska så jag försökte läsa på kartongerna och peka och springa och visa. Enligt besked vi fått var det också meningen att montörerna skulle hjälpa oss att flytta på befintliga möbler för att få dit de nya, men när jag försökte gestikulera det åt dem tittade de på mig som om jag var galen och bara skakade på huvudet. Så vår landlords representant som också var här, gav sig ut för att ragga upp några "workers" som kunde hjälpa till istället. De anlände, bar och slet samtidigt som montörerna monterade och krävde att jag skulle tycka till och förklara hur jag ville ha det. En av dem hade, som man säger, vaknat på fel sida, och tyckte förmodligen att jag var den största idiot han stött på vilket han nog också sa högt, eftersom han fattade att jag inte förstod honom.

Som vanligt med IKEA saknades delar så i ett hörn står två lampor och en stol som skall kompletteras "the day after tomorrow" - vi får väl se. Hälften av befinliga möbler som skulle flyttas står kvar där de är för det krävs professionella flyttare tydligen.... så Nortons och Hugos nya möbler fyller upp hela Nortons rum.

Kort sagt, det var kaos, svetten rann och jag skulle lätt kunnat slå ihjäl en montör på fläcken - nu har lugnet lagt sig, nytt matbord och stolar på plats, ny soffa och nya hyllor står på plats och strax häller jag upp ett glas kallt rosé.

Avslutningsvis något helt annat - någon som vet varför kinesiska kvinnor har jackan på sig bak och fram när de cyklar eller åker moped? Fenomenet förekommer frekvent. Bäst förklaring får en offentlig hyllning på bloggen. Skål.

Ovido - Quiz & Flashcards