Alla inlägg den 28 november 2009

Av Lotta - 28 november 2009 11:58

Slet mig från bakandet av mjuka pepparkakor till SWEAs julbasar (jag var inte så svårövertalad) och tog med familjen på museibesök.


Hugo har tjatat hål i oss om att åka tillbaka till New Science & Technology Museum, sedan han var där på utflykt med skolan och vi enades om att det bästa sättet att få tyst på honom var att helt enkelt åka dig.


Efter lite osäkerhet om adressen - museet nyöppnades i september i helt nya lokaler som ligger i Olympiaområdet - tog vi första bästa taxi och drog dit. Vi hade lite svårt att förklara vart vi skulle men klippan till taxichaufför (jo, det finns bra sådana i Beijing också) ringde helt enkelt översättningsservice som sedan guidade honom rätt. Smidigt!


Museet var stort stort, men Hugo kände igen sig och kunde guida oss rätt. Och utställningen visade sig vara gigantisk med mängder av experimentmöjligheter för alla som ville prova. Transport, molekyler, kroppsdelar, fysik ja allt man kan tänka sig. Nästan överväldigande mycket att göra och att titta på och i och med att bara bråkdelen av den förklarande texten är på engelska blir det lite tufft för en icke-kines. Men barnen hade riktigt kul, som syns nedan och det var svårt att till slut dra dem därifrån, när Roger och jag hade blodsockret nere i tårna och skrikande magar.


På plats i cockpit efter att grabbarna trängt sig på kinesmanér

 


   

Res med mig Stina, i en roddbåt till Kina....


 

Nämen, då drar jag nu'rå mamma


 

Norton blev kär i ett tåg


 

Nämen, jag har en dubbelgångare där inne i lådan!


  

Hur går det till egentligen? (eller, jag har ingen aning om att mamma fotograferar nu) 



Vi hittade en hot pot-restaurang i närheten av museet och beslöt oss för att testa den. Hot pot är kinesisk fondue helt enkelt och man lagar själv till sin mat vid bordet där man har en eller flera hot pots med kokande grytbas. Vi körde nöt- och lammkött i tunna skivor, mängder av bladgrönsaker av olika sorter, frikadeller och nudlar. Till det har man sedan en eller flera dipsåser, vi körde en vitlöks- och en seafoodvariant. Behöver jag säga att det var strålande gott och vi åt upp vartenda smul (tack för nudlarna och körsbärstomaterna som var det enda Norton diggade).


  

Så här delikat ser det ut innan man ätit fondue med pinnar - efteråt något mer slabbigt

 

  

Hugo har tekniken inne

 

  

Barnen fick varsin Picachu på restaurangen - bäst idag?


Sedan hem till pepparkaksbakandet igen, trötta men glada. Imorgon - adventsfirande.

Ovido - Quiz & Flashcards