Alla inlägg den 17 november 2009

Av Lotta - 17 november 2009 12:01

Magsjukan håller bloggfamiljen i ett järngrepp. Norton låg förra helgen, jag i helgen som var, Hugo däckade igår och nu kom Roger just hem från jobbet med klara symptom han också. Så, ingen kinesiskalektion ikväll. Skolan är hårt drabbad och just den här bacillen verkar ha bestämt sig för att klämma ut det absolut maximala ur det här utbrottet. Själv har jag sjunkit så lågt att jag anpassat husmorsknepet med att "tugga vitpepparkorn" till att blanda malen vitpeppar, i brist på annat, med vatten och dricka  - buäää! Men visste jag att det hjälpte skulle jag kunna dricka en liter.


Egentligen skulle jag befinna mig vid Xiaosantang Hot Springs imorgon, badandes i 42 grader varma källor samtidigt som jag fick fotmassage.....Vädret har varit toppen i några dagar nu - klarblå himmel och strålande sol men kallt, kallt. Perfekt för den typen av aktivitet med andra ord. Istället blir det en dag till som Florence Nightingale vilket börjar kännas som en välbekant roll vid det här laget. Nej, jag är inte bitter!


Förutom utflykten till Polismuseet härom dagen har sjukdomarna bundit oss till huset ovanligt mycket och när lego, starwarsgubbar, bilar och böcker inte räcker till så tittar vi på film (Starwars 2, Wallace & Gromit Varulvskaninen, Kung Fu Panda, Hipp Hipp) och på svensk barntv via SVT Play. Hugo har hittat nya omgångar av favoritprogrammen Barda och Tillbaka till Vintergatan och är i extas. Så även jag, som saknar kvalitativ TV för barn nåt oerhört. Cartoon Network med Masked Rider Kabuto, Ben 10 Alien Force och Power Rangers Jungle Fury är riktigt riktigt gräsligt. Det faktum att jag vet exakt vad de heter tyder ju på att de är populära hos en "snart-8-åring" och inte bara hos honom utan hos resten av kompiskretsen också. Men det är inte lätt när det inte finns några alternativ att föreslå, vi kör hårt med National Geographic, Discovery och History Channel men det funkar ju inte alltid.  Så - thank heaven för Web TV!


Ja, vad kan jag annars berätta.


STORT

Jo, Beijing har storbesök då Barack Obama är i Kina just nu, Shanghai igår där han höll ett av sina patenterade "townhall meetings" med kinesiska studenter och Beijing idag med president Hu Jintao. Vad jag kan se går besöket enligt planerna och Obama visar en betydligt mer öppen attityd till samarbete vad gäller t ex miljön och kärnvapen, än tidigare presidenter även om han också uttrycker sina och amerikas värderingar mycket tydligt, vilka inte alltid klickar exakt med Kinas vad gäller t ex mänskliga rättigheter och handel. http://www.latimes.com/news/nationworld/world/la-fg-obama-china17-2009nov17,0,2859583.story


SMÅTT

Norton har en superbästakompis på dagis som heter Noel. Varje morgon när de träffas ute i hallen skiner båda upp, faller varandra och halsen och springer in på dagis hand i hand. Man blir alldeles varm om hjärtat och igår när Noel var sjuk berättade Norton det och såg allvarligt bekymrad ut över hans hälsotillstånd. Till saken hör att de är ganska lika också - nästan jämgamla och båda med glimten i ögat och ljusblont superrufsiga kalufser. Lovar att återkomma med kort på parhästarna snart.


Ja, det blev ett konstigt inlägg det här och jag vet inte riktigt vad jag skall kalla det. Nu tar Norton bort soffkuddarna ur soffan, snubblar över datorsladden till laptopen där Hugo tittar på del 987 av Vintergatan så det är bäst jag lägger av. Godnatt!



Ovido - Quiz & Flashcards