Alla inlägg den 4 november 2009

Av Lotta - 4 november 2009 11:10

Ja, kvällens middag blev god så vi fortsätter väl på matspåret och publicerar det recept på Gong Bao chicken som jag hittat.


Rätten kommer från Sichuan-provinsen och har hämtat sitt namn från en ämbetsman vid Qing-ättens hov som blev guvernör över Sichuan. Hans officiella titel var Gong Bao och namnet kommer följdaktligen därifrån.


GONG BAO JI DING (3-4 personer)

3-4 skinnfria kycklingbröst (ev fler eller färre beroende på storleken)

1 äggvita

1 msk corn starch (i översättning blir det väl majsstärkelse, förmodar att det blir Maizena i Sverige?)

Vitpeppar

1 tsk soja (jag föredrar ljus soja)


Ca 8 röda, mellanstora chilifrukter

Sichuan-pepparkorn enligt smak

1 medelstor purjolök, skuren lagom tjocka skivor

1-2 msk hackad ingefära

1-2 msk hackad vitlök


Sås:

4 msk soja

2 msk torr sherry (duger bra med matlagningssherry)

2 msk risvinäger

2 msk socker

2 tsk sesamolja

2-3 msk hoisinsås

2-3 msk oystersås

1 msk jordnötsolja

Osaltade jordnötter efter smak


- Skär kycklingen i lagom stora munsbitar

- Blanda äggvita, Maizena, peppar och soja i en skål

- Lägg i kycklingen och blanda runt väl så alla bitar är täckta

- Täck över och ställ i kylen i 30 minuter

- Förbered purjolöken, chilin, ingefäran och vitlöken

- Blanda alla ingredienserna till såsen

- Stir fry chili, sichuanpeppar, ingefära och vitlök i olja

- Lägg i kycklingen och fortsätt stir frying tills den är nästan genomstekt

- Lägg i purjolöken och fortsätt stir fry

- Häll på såsen

- Lägg i jordnötterna


Servera med ris.


Originalversionen innehåller som ni ser både chili och Sichuanpeppar och blir med andra ord riktigt stark om man följer receptet. Vill man göra den mer barnvänlig så skippar man chili och peppar - det blir inte en äkta Gong Bao chicken men man kan ju lösa det genom att laga till i 2 separata pannor. Eller så minskar man ned mängden peppar helt enkelt.


Smaken blir också ganska intensiv, även utan chili och peppar. Om man tycker att det smakar för mycket (smaka av på slutet före servering är ett hett tips) så kan man eventuellt späda med lite kycklingbuljong. Men då måste man också tänka på att lägga till lite mer Maizena för att få den rätta, simmiga konsistensen.


Jättegott som Tina skulle ha sagt! Recensioner är välkomna.




Av Lotta - 4 november 2009 05:22

Får positiva kommentarer varje gång jag skriver om mat, åtminstone av en läsare Flört så här kommer ett superenkelt recept på god kinesisk gurka. Fungerar toppen som liten aptitretare eller som tillbehörsrätt till i princip vad som helst.


Snabb Kinesisk Gurka (3 personer)

2 gurkor (av medelstorlek förmodar jag)

4 vitlöksklyftor (jag brukar minska ned till 2 med tanke på barnen)

8 msk sojasås (jag brukar använda ljus soja som jag tycker är mindre brutal i både smak och färg)

4 msk risvinäger

2 msk socker

2-3 msk eller tsk sesamolja (det står tablespoons i originalreceptet men jag tycker det blir för mycket och bestämde mig för att köra på teaspoons istället vilket gör sesamoljan mer till en extra smakgivare än en oljebas, du avgör själv)


Skölj gurkan noga. Dela och ta bort kärnorna. Skär sedan i lagom stora kuber.

Rör ihop såsen och blanda ned gurkan.

Låt stå en liten stund och dra (den går att äta direkt men får lite mer smak om den får stå en timme eller så)


Ikväll skall jag testa ett recept på Gong Bao chicken - håll tummarna för att det blir gott. Lägger ut receptet om det blir lyckat.


Nu drar jag på vernissagen till grannen Kata som har fotoutställning hemma i villan - man lever ett liv i sus och dus...

Ovido - Quiz & Flashcards