Alla inlägg den 3 november 2009

Av Lotta - 3 november 2009 04:25

Ja, där ser man vad ni är "på" där hemma.


Min kära vän Malin gjorde mig i kommentarsfältet på föregående inlägg mig uppmärksam på att snön här i Kina minsann är framställd på konstgjord väg, sas det i Sverige. Lite googlande senare och jag hittade inslag i SVT Play Rapport om detta  http://svtplay.se/v/1451384/rapport/kinasno  och det verkar ju vara helt officiell information här i Kina http://news.xinhuanet.com/english/2009-11/01/content_12367931.htm. Vi har haft torka väldigt länge nu, det är ett faktum, och myndigheterna beslutade sig enligt ovanstående källor för att producera nederbörd för att komma tillrätta med detta vilket resulterade i lördagskvällens regn som sedermera övergick i söndagens ymniga snöfall.

Ja, då tänker man att "jäklar att jag missade det där". Borde ju ha koll på vad som händer men utan sin vanliga DN och Rapportsändning så är det så många olika källor som måste scannas av för att man skall veta något lite av vad som händer i världen.


Här har jag tillgång till TV-nyheter på kinesiska producerade av den kinesiska statstelevisionen och det förstår ju alla vad jag får ut av det. Sedan har vi givetvis CNN och BBC News också men de visar aldrig nyheter när jag vill/kan se dem. Dessutom är det mycket stock market, djupintervjuer med internationella politiker och affärsmän och fokus på andra delar av världen än de jag främst är ute efter.


Tidningar är kört, i vårt område går det bara att få tag på amerikanska och engelska businesstidningar vilket inte är det jag är ute efter. Kinesiska tidningar naturligtvis men de är ju uteslutna av naturliga skäl. China Daily är den enda engelskspråkiga dagstidning som finns och den här helt ok men jag har inte lyckats få tag på den här ute hos oss hittills, bara på flygplatsen och där är vi ju inte så ofta.


Och så internet då - ja halleluja där finns ju allt att få tag på men det krävs ju lite jobb kan man lugnt säga för att hålla sig uppdaterad från alla vinklar och vrår. Ett heltidsjobb helt enkelt. SVT Play och liknande är ju fantastiskt - OM MAN HAR EN TILLRÄCKLIGT BRA UPPKOPPLING..... Att titta på en nyhetssändning som bryts var 8:e sekund för att ladda är tortyr, inte informationsinhämtning. Och det är svårt att styra själv när man inte äger sitt hus.


Vad vill jag säga med det här inlägget egentligen?

1) Jag skulle kunna sitta här i förorten till Beijing under ganska lång tid utan att veta något alls om vad som händer i Kina, i Sverige och i övriga världen, bara leva i vår egen lilla puppa. Och det är skrämmande när man börjar fundera på hur många som faktiskt lever så världen över...

2) Man blir konspiratoriskt lagd, som barn trodde man ju på att det som stod i tidningar och TV var sant. Med tiden har vi lärt oss vad källkritik är och att man inte kan tro på varken vad CNN, CCTV (kinesisk TV) eller någon annan nyhetskälla säger till 100% och här i Kina är ju censuren helt officiell och man VET att informationen som går ut inte går att lita på.


Tänk om det är så att snöfallet i själva verket var 100% naturligt men att kinesiska staten vill ge ett intryck av handlingskraft och av att ha total kontroll på allt och därför hävdar att de manipulerat fram det för att komma tillrätta med torkan....Flört



Ovido - Quiz & Flashcards