Alla inlägg den 9 november 2009

Av Lotta - 9 november 2009 10:17

Inspirerad av våra grannar frågade jag ayi Li förra veckan om hon kunde visa mig hur man gör dumplings, eller jiaozi på kinesiska - en av mina favoriter i det asiatiska köket.


Jag kommer ihåg onsdagarna när det koreanska haket på Surbrunnsgatan, nära jobbet, gjorde den koreanska varianten, gyoza, och hur jag och kollegan Anne i princip var stammisar där just den veckodagen. Himmelskt gott!


Och här kan man ju få hur mycket som helst, när som helst och till ett otroligt lågt pris - dumplings räknas som basföda på samma nivå som ris och nudlar och är väl inte det mest exklusiva att beställa in, men hu vad gott. Särskilt den stekta varianten som jag föredrar.


Så idag shoppade Li de ingredienser som hon behövde och listan ser ut så här för de som är intresserade (dock utan mått då hon gick på känsla):


Dumplingsdegen består enbart av mjöl och vatten. Mjölet var ett särskilt dumplingsmjöl men jag vet inte riktigt vad det innebär, kanske kan man använda samma typ av mjöl som till pasta? Konsistensen skall vara smidig.


Fyllningen kan man göra i princip hur man vill, med eller utan kött eller skaldjur, med eller utan de grönsaker man gillar bäst. Den blandningen som Li rörde ihop bestod av:

Fläskfärs

Hackad ingefära

Fint skuren purjolök

Soja

Lite sesamolja

Salt

Grovt riven zucchini


Hon blandade degen och knådade den, lät den sedan vila en stund i bunken, i rumstemperatur under en handduk.

Färsen blandade hon också, med grönsakerna i sist.


Sedan gjorde hon små bollar av degen som hon kavlade ut till små platta "pannkakor", ca 1 dm i diameter. Fyllningen la hon på mitten av "pannkakan" som hon hade i handflatan (Li använde pinnar för detta, jag använde sked).


Hon vek sedan ihop pannkakan på mitten och nöp till. Sedan vek hon ihop ändarna på ett intrikat sätt som jag inte kan förklara verbalt, och knappt kan hantera manuellt, men den sista dumplingen jag gjorde fick jag i alla fall godkänt på. Huvudsaken är att man  nyper ihop kanterna väl så att inte fyllningen kan smita ut när man tillagar dem.


  

Top Chef x 2 


Koka upp vatten, lägg i lagom många dumplings, på med locken. De är klara när de flyter upp till ytan och har svällt upp. Färdigt att äta, men man kan också steka på dem lite snabbt i olja för en lite knaprig yta i botten om man gillar det. Jag tycker att de blir godare så.


Doppas lämpligast i "dumplingsvinäger" som man kan köpa färdig här i Kina, finns säkert i Sverige numer också. Det är gott att hälla i lite sesamolja och hackad vitlök i vinägern också.


Snart skall vi laga till dem, återkommer med recension. Få se om vi får Hugo och Norton att smaka och äta. Hugo har tillverkat några själv (bild kommer) så han är nog peppad att åtminstone smaka.


En timme senare:


Lis dumplings var himmelska, åtminstone tyckte Hugo och jag det. Norton vägrade smaka men det var ju inte helt oväntat, han gillar mest säkra kort. Jag fick göra en ny omgång för vi åt så många var. Och det bästa av allt - vi har frysen full med fler så fort andan faller påTungan ute.


  

Snögubbe x 2 

Av Lotta - 9 november 2009 06:13

Idag slog Beijing till med den mest absurda vädertyp vi hittills stött på.


Det började med kraftig åska och massor av blixtar. Sedan började regnet falla vilket snabbt övergick till småkorningt hagel. Haglet förvandlades sedan till snö. Inte vet jag om jag har sovit de senaste 41 åren men åska och snö tror jag inte jag har varit med om tidigare.


Detta gjorde mig slutgiltigt övertygad om Kinas förmåga att manipurera vädret (som ni sett i tidigare inlägg har jag ju funderat på detta tidigare), konstigare än så här blir det nog inte.


Förutom konstigt väder har luftkvalitén varit förfärlig här de senaste 5 dagarna - API (air pollution index) har legat på över 250 vilket i övriga världen betecknas som Hazardous och den högsta nivån av förorening. Kina betecknar det som Heavily Polluted vilket låter lite mindre skräckinjagande...


I slutet av förra veckan fick barnen vara inne på skolan hela dagarna, inga raster ute. Istället fick de springa av sig i gympahallen för att få utlopp för något av den överskottsenergi som bubblar inom dem. Helgen fortsatte likadant, med en gulaktig, tugn dimma. Idag är det mulet men det känns ändå som luften är något bättre - kanske en positiv effekt av eventuell vädermanipulation det med? Men sen kommer man ihåg det här med "surt regn" som det var så mycket prat om på 80-talet...


Vi fortsätter att mysa inomhus och försöker hitta på aktiviteter - Norton är hemma idag och kurerar sig slutgiltigt så att han kan gå på dagis imorgon. Vi har också skippat cyklandet till skolan, dels på grund av kylan förra veckan, dels på grund av den urusla luften den här veckan.


Familjens julklapp i år blir nog en Luftreningsmaskin till huset (schhhh, säg inget tillbarnen!)


Gå ut och andas i skogen och njut om ni kan - jäklar vad vi skall hyperventilera när vi kommer till Sverige i jul!

Ovido - Quiz & Flashcards