Alla inlägg den 24 november 2009

Av Lotta - 24 november 2009 11:59

Har idag äntligen lämnat förorten för lite cityshopping tillsammans med grannen J som också varit planterad i hemmet med eviga sjukdomar de senaste veckorna. Fantastiskt ändå vad ens krav sjunker när man inte "gjort nåt" på länge - en biltur in till stan', shopping på HM och Zara och en god lunch på fräsch kycklingsallad och underbar hummus får en att känna sig lyxig och priviligierad igen. Det kulturella tillskottet var minimalt, för att inte säga helt obefintligt, men att bara få babbla loss och prova kläder i sin egen takt räcker för att fylla på reserverna igen.


Jag har nu också definitivt utnämnt mig till tant. Min vän L. uttalade sig på TV för typ 20 år sen om att tant, det blir man när man är 55 - men hör i Kina går utvecklingen tydligen snabbare så jag är där redan nu.


Det började  förra torsdagen när jag klippte lugg och lite kortare frisyr som känns effektiv och "fräsch" (herregud, vilket ordval). Ostylad ser jag ut som Per Gessle när jag har torkat håret, men lite "root booster" från Paul Mitchell och jag ser riktigt "käck" ut.


Sedan fortsatte det idag. Jag hade satt upp som mål att köpa mig ett par nya jeans. Hade väldigt klart för mig vilken modell det skulle vara - långa smala ben och helst lite mörkare i färgen - och utgick helt ifrån att jag skulle kunna hitta något på HM. Efter en halvtimma på jeansavdelningen kunde jag konstatera att storlekarna var klart Kina-anpassade - 24-26 dominerade - och jag hittade bara 3 varianter som jag kunde tänka mig och som fanns i min jättestorlek 28. Ett par var för tråkiga, ett par för ljusa och sedan kom det tredje paret - perfekt i färgen, rätt modell men....färdiggjorda revor på två ställen. Och det var då jag tänkte tanken som fick mig att för evigt förpassas in i tanthimlen - "Näe, jag köper inte ett par jeans som det är hål i redan från början".  Jag insåg samtidigt som jag tänkte tanken vad den egentligen innebar, gav upp mitt jeansuppdrag, gick ned till gatuplanet och köpte mig två gråa stickade tröjor.


Nu skall jag googla jeans som går att få tag på i Kina som en galning - lovar och svär att jag skall försöka hitta en så glammig variant som möjligt!

Ovido - Quiz & Flashcards