Alla inlägg den 11 november 2009

Av Lotta - 11 november 2009 06:21

Var 3:e vecka ungefär tar jag bilen till Auchan stormarknad, typ som ICA Maxi eller Coop Forum, och "storhandlar".


Storhandla i Kina är inte samma sak som i Sverige och det vet ju ni som följt bloggen ett tag. Jag har i tidigare inlägg från juli-augusti skrivit om hur det är omöjligt att köpa allt på ett enda ställe, åtminstone om man skall få hyfsad kvalitet och pris i alla fall.


I vilket fall så finns det vissa saker man kan köpa upp sig på, på regelbunden basis, som blöjor, köttfärs och kycklingfiléer för infrysning, vin, färska nudlar etc. Dessutom har Auchan väldigt mycket annat förutom mat och dryck som man kan behöva och de senaste gångerna har CD-spelare, riskokare, hårfön, brödrost och syskrin med tillbehör inköpts.


På något sätt blir det ett litet äventyr varje gång jag handlar där, något händer alltid som är uppseendeväckande för en västerlänning, och idag fick jag vara med om Promotion på Auchan.


Under vintern blir många grönsaker mycket dyrare i Kina, helt naturligt eftersom säsongen är över. Så just nu köper man gärna upp sig på grönsaker som skall räcka fram till våren, och en av favoriterna är Kinakål. Den senaste veckan har kineserna köpt Kinakål i abnorma mängder - och det visade sig vara denna grönsak som säkert 300 pensionärer stod och köade för inne på Auchan när jag var där.


Kön gick genom hela butiken och den är som sagt lika stor som ett Stort Coop Forum. Först fattade jag inte vad det var alla väntade på, kön försvann in på butikens varulager och ut kom folk med jättekartonger. Jag smög runt kön för att försöka reda ut vad det var alla ville ha men förstod inte förrän jag kom ut ur affären att det var Kinakålen med stort K - varuvagnar, bilar, cykelpakethållare, flakmopeder ja alla typer av fordon fullkomligt svämmade över av billig kål.


När jag kom hem frågade jag ayi om detta och hon skrattade gott och sa att javisst, folk köper på sig hur många kilo som helst just nu och lagrar hemma för tillagning pö om pö. Samma sak varje år och speciellt här i Beijing. Tydligen är Kinakål (eller Da Bai Cai) särskilt lämpligt för långvarig lagring, även utan kylskåp och liknande moderniteter.


När jag googlade på Da Bai Cai hittade jag en rolig artikel från China Daily som skrevs 2003. Enligt den var Kinakålen Mao-regimens favoritgrönsak och det betraktades som patriotiskt att äta just den. 2001 konsumerade genomsnitts-beijingbon 34 kilo per år!!! 

Under årens lopp har dock fäblessen för Da Bai Cai minskat och enligt China Daily så är det numera (alltså 2003) slut på fenomenet med Kinakålsköande Beijing-bor i november. Tror de hade lite fel där, även om det var klar dominans av gamlingar i den kön jag såg så med tiden så försvinner kanske vanan helt?


I vilket fall som helst så är det gott, och jag pressar nu ayi på tillagningssätt som jag kan dela med mig. Hemligheten verkar ligga i mycket kort uppvärmningstid och sedan givetvis den rätta kryddningen. Lovar att återkomma.



PS För specialintresserade kan jag nämna att det blir vaccinering av Hugo på fredag, dock inte av Norton eftersom vaccinet inte är godkänt ännu för barn under 3 år. Tack till er som bidragit med beslutsunderlag!




Ovido - Quiz & Flashcards