Direktlänk till inlägg 28 januari 2010

Stora skrytvalsen

Av Lotta - 28 januari 2010 12:23

En egen blogg är väl det perfekta stället att ohämmat skryta upp sina barn och få släppa ur sig hur oerhört stolt man är över dem, tycker ni inte det? Det är jag som bestämmer över vår blogg och då säger jag att det är OK, så det så   


Efter snart 3 veckor in på vårterminen är det så häftigt att se hur mycket Hugo lärt sig på det här första halvåret i första klass. Vår lille plutt läser nu sammanhängande texter med riktigt långa ord med bra flyt och han börjar uppfatta snabbt förbipasserande text på TV också.


Skrivandet avancerar också och han skriver nu med stor bokstav först i meningen, små bokstäver och har koll på punkt och vet vad komma, talstreck och bindestreck är för något. Han plitar och plitar med stor koncentration och bokstäverna blir bara snyggare och snyggare - ett resultat av tragglande och envishet som belöning.


Annars är matte Hugos favoritämne och kastar sig över veckans matteläxa med stor entusiasm. Fröken är ombedd att ge lite extra läxa för att han tycker att det är så kul - efter addition under höstterminen är det nu dags för subtraktion och det flyter på bra. Målsättningen vi satte upp vid utvecklingssamtalet i höstas var att sniffa på 2:ans matte under våren och så motiverad som han är är jag säker på att Hugo klarar det.


Vad gäller kinesiskan så är väl inte motivationen på topp - miljön runt omkring Hugo motiverar honom betydligt mer till att lära engelska och där springer han framåt i utvecklingen hela tiden. Spännande att se - han frågar hela tiden vad ord betyder på svenska eller vad svenska saker heter på engelska och i hans ålder fastnar ju sådana där saker i minnet också och glider inte bara av som hos oss gamlingar som kan repetera ett och samma ord på kinesiska vääääldigt många gånger innan det sitter där.


Avslutar med några bilder på vår toppenkille - you're the man, Hugo.


Texten till vänster läser han lekande lätt och till höger ett skrivexempel - snart skriver han en roman och jag börjar planera outfit till Nobelfesten!


Intelligensreserven har samanträde - den ene har kollapsat framför Tom & Jerry - den andre har räknat matte så det blixtrar om blyertspennan.

  

 
 
Ingen bild

Mormor o morfar

29 januari 2010 17:05

Härligt att få ta del av Hugos framgångar. Nu öppnar sig en hel värld som förmågan att läsa innebär. Å andra sidan är det kanske slut med nattningsmyset då någon av oss läser för killen.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards