Direktlänk till inlägg 31 mars 2010

Я говорю плохой русский

Av Lotta - 31 mars 2010 12:03

Så har jag nu ägnat två dagar åt att utvidga mina vyer vad gäller shoppingutbudet i Beijing. Det har varit mulet och regnat en del så inomhus-aktiviteter har varit lämpligast.


Igår besökte vi först en blomster- och porslinsmarknad inne i Beijing som heter Liang Ma. Fantastiskt utbud av snittblommor till fantastiska priser, dock köpte jag inga blommor denna gång eftersom vi skall vara borta 4 dagar i slutet av veckan, men lite påskris blev det i alla fall. Vi var generellt ute efter påskpynt och lyckades faktiskt hitta lite påskägg och kycklingar, men fjädrar var det dåligt med. Annars inventerade jag utbudet av porslin och glas och kunde konstatera att det fanns mycket intressant så ett återbesök kommer jag definitivt att göra. Åker vi hem definitivt till Sverige i sommar är det ju en hel del man vill köpa med sig hem.


Efter blommor var det dags för mat och för detta ändamål besökte vi San Yuan Li som har det mesta man kan behöva. Grönsaker, frukt, örtkryddor, kött, fågel, fisk, skaldjur..... Allt säljs i traditionell marknadsmiljö med olika stånd organiserade i avdelningar beroende på innehållet. Förutom färdigstyckat kött finns det mycket att upptäcka som man inte tänkt på att man skulle vilja köpa; skållade fårhuvuden inklusive allt, skållade koben inklusive klövar, komagar färdiga att fyllas med något läckert, ja nämn det så finns det. Havsfiskutbudet är också glädjande stort - insjöfisk- och räkor från Kina är inte det man är mest sugen på med tanke på miljöproblematiken men här går det att få tag på lite fräschare grejer. 5 fläskfiléer, en jättestor laxsida och ett halvt kilo jordgubbar (ja, det är högsäsong för dem här nu!) blev resultatet och det kände jag mig nöjd med.


Sedan vidare till IKEA och inköp av kycklingmössa till Norton för torsdagens påskparad på skolan samt svenskt godis till påskäggen.


Dagens shoppingrunda gick till den sk "ryssmarknaden" eller Alien Street Market som den officiellt heter. Den ligger i de ryska kvarteren av Beijing, det märkte man tydligt på reklamskyltar, restauranger etc när vi närmade oss. Det är väl egentligen som vilken av de andra klädmarknaderna som helst, men personalen i de olika båsen pratar gärna ryska och utbudet är mycket varierat. Perukerna är fina....


Peruken "Ulla Britt"


Och det är skönt att man kan få tag på allt på samma ställe, både fjädercoiffure och kökskran ....


Det skall inte vara några mer semlor där, tror jag.


En trevlig dag som resulterade i två par kinesiska öronlappar till mormor och morfar samt en svart vit sommarklänning till mig själv. Avslut med lunch på tysk restaurang, Schindlers Tankstelle, och en äkta wienerschnitzel.


Imorgon blir det Påskparad på skolan, jag lovar att återkomma med bilder men hinner förmodligen inte få in det innan vi åker till Xi'an imorgon kväll. Kan bli ett uppehåll i bloggen till på måndag - i så fall tillönskar jag alla en GLAD PÅSK så här på dymmelonsdagen, eller vad det nu heter?


PS Vem blir först att översätta rubriken?

 
 
Ingen bild

Helene

31 mars 2010 14:35

Hej, Hoppas allt är bra med er, vill bara önska en härlig påsk och berätta att du är tillbaka på L'oréals datorer!
Rubriken betyder "jag talar dålig ryska"
Sköt om er, stor kram Helene med familj

 
Ingen bild

Lotta

31 mars 2010 16:16

Nu var du snabb - inte visste jag att du var så haj på ryska :-)

 
Ingen bild

Helene

31 mars 2010 20:06

Hur gjorde man förr när inte internet fanns???

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards