Alla inlägg den 26 mars 2010

Av Lotta - 26 mars 2010 10:16

....eller cyklat en ordentlig vända har jag gjort idag i det sköna vårvädret. Ulltröja och täckväst var på tog för varmt för den långsträcka som det blev, drygt en mil baserat på hur lång tid det tog, med målet att betala telefonräkningen och handla lite fredagsgott.


Det är mycket vårfejande igång; grävande, sopande och vädrande av diverse textilier i den sköna vårsolen. Mamma och pappa minns säkert från sitt besök i höstas ett evigt vädrande av kläder, lakan och täcken överallt i Beijing. På de mest oväntade ställen - gatuskyltar, refuger, telefonledningar - hänger textilier på tork. Men det är inte bara torkning som är målet har jag fått lära mig nu, att "sola" sängkläder och kläder görs också för att solens strålar sägs ha effekt mot allehanda obehagligheter som man kan vilja bli av med från sina textilier. Hur effekten av luftföroreningarna påverkar dem framgår dock inte...


Det gäller att vara kreativ i en trång storstad (bild lånad från bloggen Krister i Beijing)


På dagis har det varit Trollfest och efter hårda förhandlingar i morse struttade Norton iväg som ett riktigt litet charmtroll med svans, fransiga kläder,  trollfrissa och ansiktsmålning. Det hade varit full fart och de förtärde bland annat gröna trollfingrar med röd fyllning som de bakat själva igår. Smaskens....tror jag?


Ett ganska snällt och gosigt troll får man väl säga?  


Efter skolan utnyttjade vi den sköna vårvärmen för lite cykling och skateboard-åkning på gatan utanför. Tala om att vi längtat efter detta! Hugo och M försvann en bra stund och när de kom tillbaka skrek dem att de sett nåt "jätteäckligt!!!!" som jag bara var tvungen att se. Jag lät mig övertalas och gick ned till sidan av bäcken där det "asaäckliga" skulle finnas. Visade sig vara en tjock vit fjärils- eller insektslarv som framkallade dessa kräkljud och fula grimaser. Vilket antiklimax - jag som förväntade mig ett avhuggen hand eller åtminstone en död mus!


Roger har tjatat i ett par veckor om att "på fredag blir det varmt, då skall jag ha t shirt" och hans kollegor har sett fram emot detta med skepsis - kineser är ett fruset folk som ni vet från tidigare blogginlägg. Det har sett lovande ut med väderleksprognoser som lovat 14 grader, ända tills igår kväll när prognosen var nere på 8 och projektet började kännas lite jobbigt. Som tur var behövde han inte oroa sig utan kunde dra iväg på lunch i minst 15 grader och t shirt, till allas belåtenhet.


 

Coola killar - och hemliga mamman kom med i bilden också! 

Ovido - Quiz & Flashcards