Direktlänk till inlägg 11 mars 2010

Lotta Nightingale

Av Lotta - 11 mars 2010 11:52

Så har jag idag lärt mig det som man hoppas att man aldrig skall behöva använda sig av; Första Hjälpen. Instruktör var den  blygsamme men envise Dr Neil Hu från SOS International.


7 käcka SWEOR skulle instrueras i de senaste rönen i hur man (förhoppningsvis) räddar sina medmänniskor i en krissituation. Neil tog sig an uppgiften med stort allvar och kom välutrustad med bl a dockan Anne och diverse defibrillatorer och mitellor och gasbindor.


AC och Anne i närkontakt   - kan ni se bröstkorgen lyfta sig?


Först CPR både i teorin och sedan i praktiken på stackars "Anne". Vi fick gott om tid att träna grundligt och många bra tips för att se till att det verkligen blir rätt när stunden kräver det.  Sedan fick vi träna på att vältra över varandra i det gamla klassiska "framstupa sidoläget", lite Heimlichmanöver och sist lite blödning och stabilisering av diverse kroppsdelar i praktiken.


Dr Hu inprintar många siffror - 30 gånger, 4-5 cm djupt, 2 ggr/sekund....mycket att hålla reda på  


Spännande också att få testa en liten bärbar variant av defibrillator. Kände mig som George Clooney i ER - stand back, charging....ja ni vet. Anne hade dock inte vett att hoppa till sådär coolt som man ser på TV - visade sig att övningsdefibrillatorn inte gav någon riktig ström. Surt!


4 timmar höll vi på, trakasserade stackars Neil med många kluriga frågor och kände oss betydligt mer kompetenta när vi kom därifrån. Rekommenderar verkligen att alla går en sådan här kurs - och att man repeterar den med jämna mellanrum då teknikerna uppdateras med jämna mellanrum.


Vi avslutade med god kinesisk lunch efter att jag gjort debut som passagerare på flaket till en av tjejernas mopeder - Trafiksäkerhetsverket skulle ha gråtit blod, men hey - nu är vi ju experter på första hjälpen....(OBS! så kallad galghumor).

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards