Direktlänk till inlägg 7 mars 2010

Som att lära sig cykla

Av Lotta - 7 mars 2010 13:43

I lördags förmiddag, när Roger och Hugo spelade innebandy som vanligt, bestämde Norton och jag oss för att "nu var det vår". Solen tittade fram och det var inte minusgrader, vad mer kan man begära i dessa tider?


Så - vi rensade bort gamla vissna blommor och förberedde för de dagar som förhoppningsvis kommer snart med stadiga plusgrader. När vi kan plantera i krukorna och våga sätta ut dem. Vi var på blomstermarknaden härom dagen och den svämmade över av söta primulas i alla färger som verkligen skulle pigga upp i allt det brun-gråa som dominerar Beijing vintertid.


Vi tog också fram sparkcykeln och sedan, efter några förströdda sparkningar upp och nedför gatan, plockade vi fram Nortons nya cykel!


Stödhjulen var inte monterade än men vi tog en provtur ändå när jag höll i styret, för att testa tramptekniken. Och den var alldeles utmärkt efter ihärdigt trehjulingscyklande på dagis.


 

Ser jag snygg ut så här?



Så vi ringde på hemma hos vor lokala cykelhandlare, familjen S. mitt emot som även levererat själva cykeln, och efterfrågade de utlovade stödhjulen. Tillsammans med en ordentlig skiftnyckel gav vi oss på projektet omgående. Första försöker var mindre lyckat, bakhjulet gick helt fritt från marken, så kallad luftcykling. Lättrampat men man kommer ju inte så långt. På andra försöket fick vi så fast dem och sedan susade Norton iväg. Helt själv och han strålade med hela ansiktet. Han har cyklingen i blodet helt enkelt.


Volvo, volvo, volvo (alltså jag rullar, jag rullar, jag rullar)

  


Tala om att storebror och pappa var förvånade när de på håll såg en liten kille som kom cyklande, och så var det Norton!


Vår våriver visade sig smitta och snart trillade det ut barn på gatan, systrarna T och lilla M på rollerblades, våra australiensiska grannar till höger som kastade rugbyboll, våra nya grannar till vänster som cyklade och körde kickbike och till sist också våra färskaste, norska grannar som flyttade in för en vecka sedan. Varmt - nej! Trevligt - ja!


Hugo och kompisarna M och E avslutade sedan utomhusleken med en klassisk plumsning i den isiga bäcken som rinner genom området. Vilket fick dem att inse att våren inte riktigt är här än och att t shirt och crocs inte är aktuell klädsen ännu. Hugo och M fick komma in och värma sig och sedan ägnade de kvällen åt Kenny Starfighter och översovning.


Idag söndag har vi köpt jeans till Roger och signat upp Hugo för nästa sportaktivitet. Innebandyn är slut om ett par veckor och den kommer att avlösas av - bergsklättring!  Svimma inte mormor och farmor, klättrandet kommer att ske på klättervägg inomhus med säkerhetslinor och erfarna instruktörer. Blir kanon, kanske innebär det lite mindre klättrande och klängande här hemma?

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards