Direktlänk till inlägg 7 april 2010

Männen med röda kappor

Av Lotta - 7 april 2010 13:52

Det blir varmare och skönare för varje dag och imorse fick vi årets första besök av trädgårdsarbetarna som vattnade och piffade på vår lilla plätt. Vi har också spolat av möblerna så nu går det att vistas därute i vårvärmen också. Skönt!


Onsdag och fortfarande påsklov - dags att hitta på något skoj igen. Vi åkte ca 40 minuter hemifrån till en tempelpark, Hongluo Si, som låg ganska nära den del av kinesiska muren som vi var på med mormor och morfar. 3 familjer packade barn, picknick och kameror och drog iväg med förhoppning om en kul och spännande dag med mycket lek.


Förväntningarna infriades mycket väl. Parken var stor med vindlande stigar, bäckar och raviner. Mycket barrträd och inte så grön ännu men med mycket spännande att upptäcka. Vi koncentrerade oss på de 12 djuren i den kinesiska zodiaken som man kunde upptäcka och rida på längs med en promenadväg i parken. Haren, Ormen, Tigern och Hästen fick odelad uppmärksamhet från 6 stentaggade barn som glömt hur man går utan istället sprang, hoppade, studsade, klättrade, snubblade med en energi som var häpnadsväckande! Mammorna vandrade efter med en blandning av förmaningar och påhejande som sig bör.


Hugo med "sitt" zodiakdjur - Hästen


  

Eye of the Tiger


  

Småkaninerna skuttar glatt


 

Coola killars klubb


  

Pompisarna


 

Nej, det är inte en prilla, han ser ut så  


Nästan ännu häftigare var promenadvägen där man kunde upptäcka "500 arhats" eller Buddhas 500 lärjungar. Stenstatyer i naturlig storlek av buddhistiska munkar, alla med individuella utseenden och attribut samt iklädda praktfulla röda sammetsmantlar. Vilken grej, kändes nästan lite mystiskt. Barnen passade på att leka kurragömma bland alla munkarna - perfekt miljö!


500 rödmantlade män


   

De tog aldrig slut


5 blivande buddhister?    


Drygt 4,5 timme senare var det ett trött men belåtet gäng som satte sig i bilen och rullade hemåt.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards