Alla inlägg den 13 april 2010

Av Lotta - 13 april 2010 12:07

I förmiddags tog jag mig in till centrala Beijing för att sommarbunkra lite kläder till barnen (och till mig för att vara helt ärlig) på H&M. Att handla just där låter väl hur vardagstrist som helst för er i Sverige, men här är det en halvdagsutflykt att ta sig till en av tre existerande butiker och det kräver lite planering.


Den bästa butiken med störst sortiment ligger längs med en affärsgata som ligger rakt söder om Tiananmen Square (Himmelska Fridens Torg) och skall man dit måste man alltså in i det "allra heligaste" i Beijing. Idag när jag gick från bilen, längs med Tiananmen, förbi Great Hall of the People och Maos mausoleum fick jag plötsligt en skön känsla i kroppen. Ni vet, när det känns som välbekant vardag på ett alldeles ovardagligt ställe där man tillfälligt har förmånen att vistas. Samma känsla har drabbat mig i Paris också, som jag besökt otaliga gånger, och det händer när miljön man vistas i inte längre är helt ny och man slutat vara rookie-turist. Samtidigt är det inte riktigt hemma och man måste nypa sig i armen för att förstå att man faktiskt är där.


På eftermiddagen debuterade jag så som sagotant på skolan. Vi myste till det i biblioteket; släckte i taket, tände en liten läslampa och ett doftljus och kröp upp i soffa och fåtöljer. En timma med kort teknisk paus på mitten gick snabbt och jag det verkar som om vi allihop fastnade i den spännande boken. Åtminstone tror jag det, vi får väl se om alla dyker upp igen nästa vecka...


Imorgon testar Hugo ett nytt ESA; trummor! Ja, jag vet - man är väl galen som frivilligt anmäler honom till detta men jag tror att han kan tycka att det är kul och jag inbillar mig att det är bra att öva upp simultankapaciteten och rytmkänslan.  Han får testa några gånger innan vi investerar i personliga trumpinnar och "övningsplatta" vad nu det är?


Hur gick klädshoppingen då? Bra för tre fjärdedelar av familjen. Den sista fjärdedelen skulle anspråkslöst nog bara ha strumpor..... men det glömdes bort och fick istället inköpas på stormarknaden. Den eviga lotten för en hårt arbetande fader - lågprisstrumpor och golvtappade semlor. Vi får nog pyssla om honom lite extra i helgen.

Ovido - Quiz & Flashcards