Direktlänk till inlägg 25 december 2009

Driving home for christmas

Av Lotta - 25 december 2009 09:42

Air China fick köra hem oss till jul och resan gick smidigt tack vare filmtittande och snacksätande. Efter att ha klämt igenom Sex & the City, Mama Mia, Kung Fu Panda, Madagascar 2, Mumien 3 och en samuraifilm, landade vi på ett snöigt Arlanda. Med hyrbil tog vi oss sedan till ett ändå mer snöigt Avesta och väntande farmor och farfar - alla var otroligt nöjda med att vara framme och på hemmaplan igen.


Dan' före dopparedan' strålade solen från klarblå himmel och vi laddade upp med varsin Twinrix-vaccination hela familjen - Norton tyckte inte alls att han behövde någon spruta men genomled tappert och fick glansiga klistermärken som tack. Efteråt gjorde Roger och jag stan' för sista desperata inköpen samt en fika med Farbror Peter i Plus-huset - universums mitt.


Hugo har med stor entusiasm återsett sina kompisar A och M som bor inte långt från farmor och farfar och han var grymt otålig och ville gärna ringa på dörren vid 9-snåret. När vi hindrade honom från det föreslog han 9.30 istället.... till slut blev det i alla fall dags och sedan såg vi honom inte förrän framåt femtiden igen - oerhört nöjd!


Julaftons morgon inleddes med strumpplundring för Hugo och Norton - tomten hade inte helt oväntat tänkt "lego" för dagens "hålla-sig-lugn-till-kvällen-present" och båda var nöjda och glada med det. Hugo drog sedan återigen iväg till A och M som ringde och inte kunde vara utan honom. Perfekt sätt för honom att fördriva en lång dags väntan mot kvällens clou.


  

Vi lovar - vi skall hålla oss lugna en stund!

  


Vi andra tog en lång promenad med vagn och spark - sparkföret är perfekt och Norton gillade skarpt att stå på medarna medan Roger sparkade på. Vi tog en tur till kyrkogården och tände en jullykta på gammelfarmor och gammelfarfars grav. Norton passade också på att njuta av snön och tumla runt och kasta snöboll.


Farmors gamla spark kom till heders - perfekt före


  

En liten polarbjörn

  


Lagom vinterfrusna gick vi sedan in i ett varmt hus där elden sprakade i vedspisen, och frossade i lussekatter - mums! Sedan vidtog de sista förberedelserna för eftermiddagens delikata julbord.


Hög julmysfaktor - har Ernst varit här och stylat?


  

Norton med ny kompis

 


Vid 15-tiden dök Farbror Peter, Faster Sara och kusinerna Johan och Henrik upp och det riktiga firandet kunde äntligen börja med massor av god mat och dryck. Efter kaffe och hemgjord hallonparfait var det äntligen dags - Bengtsbotomten gjorde sin traditionella entré med huff och puff, tunga steg och tung säck. Han visade sig leva i all högönsklig välmåga även i år (se tidigare inlägg om tomtens eventuella bortgång)...


Bengtsbotomten behöver läshjälp


   

Blir det  något till mig i år - hur snäll har jag varit egentligen?

  


 

Stor kram till tomten


.....tydligen jättesnäll!


    

Och snälla faster Sara också 


Star Wars och Bilar var genomgående teman för våra söner och verkade nöjda och glada med kvällen när de till slut törnade in och somnade sött. Vi andra fortsatte umgås och jobba ikapp ett halvårs frånvaro till även storkusinerna gav upp och längtade hem till bingen.


Nu har vi inlett dagen med god frukost och intensivt lekande med gårdagens klappar -nästan ännu bättre än själva julafton. 



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards