Alla inlägg den 7 december 2009

Av Lotta - 7 december 2009 12:07

Så var det måndag igen och riktigt kallt, -4 grader på morgonen när det var dags att dra till skolan. Ruggigt värre.


Barnen och Roger tog bil som vanligt men jag cyklade lite senare för att närvara vid Föräldrarådsmötet som var inbokat. På vägen dit hade jag bestämt mig för att "tanka" mera gas på vårt Management Office - det är gasen som driver hela vår uppvärmning så konsumtionen är ganska mycket större nu än i somras. Jag hade också ett viktigt uppdrag från barnen - 6 av våra TV-kanaler har plötsligt försvunnit och tyvärr är det flera av dem som är de mest relevanta i vårt mycket stora kanalutbud, dvs de engelskspråkiga kanalerna. Och viktigast av allt - Cartoon Network och Nickelodeon som våra TV-knarkande barn inte kan leva utan.  Så jag hade i uppdrag att undersöka vad som hänt. Visade sig vara ett generellt fel som höll på att fixas. Nu när jag skriver det här har Cartoon Network precis kommit tillbaka vilket dämpar Tom & Jerry-abstinensen något. Vi får se hur det går med resten.


På väg till skolan hoppade sedan cykelkedjan av och handbromsen till bakhjulet låste sig. Inte lätt att cykla då.... men jag lyckades "mullemecka" till det så jag hann till mötet med andan i halsen och oljiga fingrar.


Efter mötet var det inflyttningsfrukost hos familjen W som flyttat till nytt hus i Euro Village. Riktigt fint hus och trevligt sällskap - min dag blev betydligt mer balanserad efter det.


Avslutningsvis - i Kina har bränslekostnaderna stigit under hösten vilket gjort att man centralt lagt på en extra avgift på alla taxiresor. Man får betala 1 yuan extra på varje resa, oavsett om man åker några kilometer eller flera mil - får inte riktigt ihop den ekvationen.


  





Avgiften läggs på i efterhand på taxametersumman och man får ett fint, specialutformat kvitto som tryckts upp särskilt för detta ändamål. Undrar hur många skogar som går åt för det materialet i ett land där folk åker taxi mycket frektvent.


Lägg märke till de röda stämplarna också - man älskar röda stämplar i Kina. Det är det ultimata beviset på att något är OK och i sin ordning. Alla institutioner och företag har sin egen röda stämpel och man stämplar alla typer av dokument, papper, kvitton och certifikat. Ju mer stämplar desto bättre - men de måste vara röda.

Ovido - Quiz & Flashcards