Alla inlägg den 16 december 2009

Av Lotta - 16 december 2009 09:19

Ja, vi puttrar på här i Kina med lite lagom aktivitetsnivå.


Norton har blivit förkyld igen så han pyser hemma med mig vilket innebär bokläsning, Meckar Micke eller Rorri på DVD, promenad och idag ett IKEA-besök, innan storebror stormar in med dagens pust från verkligheten.


Igår kväll bestämde vi oss för att snickra ihop pepparkakshuset, vilket givetvis köpts monteringsfärdigt från IKEA tidigare. Jag hade förarbetat lite tidigare på förmiddagen då det som vanligt visade sig att flera av delarna var trasiga - lyckades laga riktigt bra med smält socker. Hugos kompis M ville vara med och jag förvarnade killarna om att pepparkakshusbyggande med mig kan innebära en eller flera aggressionsattacker, men de vidhöll att de ville vara med.


För första gången i världshistorien blev kristyren helt rätt i konsistensen (aggressionsattack nr 1 avvärjd) och plastpåsen jag valt att använda istället för sprits fungerade också (nr 2 eliminerad). Jag spritsade kristyr så det stänkte och grabbarna fäste M&Ms och Skittles på de olika husdelarna - otroligt tjusigt. Och otroligt hur många M&Ms och Skittles som INTE hamnade på huset utan någon helt annanstans - lördag hela veckan eller?


Sedan förvisade jag samtliga barn från köket när det var dags att montera ihop eländet. Där brukar attack 3 vara obligatorisk och den visade sig omöjlig att unvika även i år. Varmt socker är helvetiskt varmt vilket två av mina fingertoppar fick känna av på nära håll. Och att lyckas hålla ihop alla husdelarna medan sockret stelnar, utan att de glipar, lutar eller spricker kräver egentligen en bläckfisks koordination.


Till slut fick jag ihop det dock och resultatet blev väl godkänt från barnen - men storgrabbarna tappade intresset efter att karamellerna var monterade om man säger så.... tur att man har en liten kille kvar att imponera på.


Idag har vi pyntat vidare på huset, både inför Jul och mer permanent. Hugo har haft "pyssel" som Efter-Skolan-Aktivitet de senaste veckorna, och mycket av resultatet kom hem igår. En toppenfin grön/röd julgirlang som åkte upp genast. Dessutom har han gjort en fin målning av ett höstträd och ordet "höst" skrivet med kinesiska tecken - den ramade jag in direkt och den pryder nu sin plats i huset.


Överraskade också Hugo med en inramad Star Wars The Clone Wars-affisch - var ju som ett skott på öppet mål egentligen, men det var i alla fall kul att se hur glad han blev.


Ikväll tjejmiddag med svenskkollektivet...


Ovido - Quiz & Flashcards