Alla inlägg den 6 december 2009

Av Lotta - 6 december 2009 08:10

2:a advent inleddes med att sönerna muddrade den fantastiska adventskalendern som jag själv pysslat ihop. Hos familjen Abrahamsson ligger fokuset på Advent och följdaktligen innehar kalendern bara 4 luckor (eller snarare 3 eftersom vi kom igång en vecka för sent). Lättare så än att hitta på 24x2 pryttlar..... I dagens lucka låg varsin liten legobil som grabbarna snabbt pysslade ihop i mammas och pappas säng.


Annars ägnade vi förmiddagen åt fotografering - det har inte gjorts någon skolfotografering under hösten som brukligt i Sverige så nu skall vi försöka få ihop något till mor- och farföräldrar etc ändå. Barnen dressades i matchande kläder och peppades till max men Norton vägrade benhårt, han hade absolut inte för avsikt att placera sig framför kameran. Lock och pock med godis och löfte om att han fick sitta i storebrors knä fungerade dock och resultatet blev nog bra. Närmast berörda får se i jul, övriga får se på bloggen i Januari.


Men några smakprov kan ni få i alla fall där Roger och jag är inkluderade (har särskilt inhämtat tillstånd av Roger som håller hårt på sin vetorätt vad gäller bilder som föreställer honom själv). Men jag är ingen fegis däremot och lägger ut en bild på mig själv helt utan makeup - det är mooooodigt när man passerat 40.


    


På eftermiddagen drog vi med hela familjen R och grannkompisen M till isrinken för lite skridskoåkning. Toppenkul som tyvärr tog snabbt slut för Norton och mig då Norton missade att den dryga metern höga förvaringslåda han stod på tog slut.... så han dök rakt ned i golvet med huvudet före. Aj, det gör ont i hjärat på mig bara jag tänker på det. En JÄTTEBULA blev resultatet och vi tog direkt en taxi hem för att undersöka läget. Han verkar ha klarat sig förvånansvärt bra för övrigt men han står under bevakning nu om några symptom på huvudsmällen skulle dyka upp. Just nu när jag skriver det här har han ätit pepparkakor, druckit juice, kollat på Meckar-Micke på DVD och nu leker han med lego med full entusiasm. TACK & LOV säger jag bara!


Avslutningsvis - i Kina behöver man inte frysa om händerna när man kör moppe på vintern. Alla, och då menar jag alla, använder "moppevantar" som på bilden under den kalla perioden. Hur smart är inte det!


  

Ovido - Quiz & Flashcards