Alla inlägg den 5 december 2009

Av Lotta - 5 december 2009 08:52

Veckan har varit full av aktiviteter och inleddes med att Hugo äntligen var färdig med första matteboken! Han har jobbat stenhårt hela terminen och haft som mål att komma igång med bok 2 innan jul och nu lyckades det. Matte är hans absoluta favoritämne och han tillbringar emellanåt även den "egna tiden" när barnen själva får välja vad de vill göra, åt att räkna. Han kom stolt hem med och visade boken för alla, vår vän AC, vår chaufför, ayi... Hugo har också bestämt sig för att spara boken hela livet.... jag lovade honom att visa någon av mina gamla matteböcker från lågstadiet (om de finns kvar, mamma och pappa?).


Norton fick också äntligen gå hem till sin andra bästa dagiskompis A och leka efter skolan. Dagen innan hade A med sig dina Dora-klistermärken han fått på morgonen, som han gav Norton i present tillsammans med en stor kram. Barnen hade jättekul hemma hos A - Hugo agerade ansvarsfull storebror och lekte med småttingarna, ibland med ett avbrott för PSP-spel.  Vi blev bjudna på fantastiska hembakta tunnbröd - receptet är nu nedskrivet på kinesiska och vår ayi Li har lovat att baka en stor bunt. Smask!  Lekstunden avslutades med att Norton och J blev inlåsta i ett av barnrummen. Själva låsmekanismen var borttagen men dörren lyckades gå i baklås ändå. En "worker" från management office inkallades som relativt kvickt fick upp dörren. De inlåsta tog dock det hela med ro - de verkade mest nöjda med att ha fått leka i lugn och ro en stund med precis de prylar de ville ha. Den som var mest orolig var faktiskt Hugo - gullebror!


Sen fredag eftermiddag kunde vi också äntligen dra igång 3 luftrenare för full fart här i huset. Vår landlord levererade i onsdags enligt vårt önskemål och jag var glad och nöjd i 5 minuter tills jag demonterade dem, konstaterade att de var begagnade och att filterna i dem så ut som om de närmast kom från en av tullstationskurarna mitt på motorvägen...  Detta triggade ett ivrigt googlande från min sida vilket ledde till djupa, initierade kunskaper om olika typer av luftrenare, hur folk betygsätter dem, vilka typer av filter som finns och hur de rengörs - pust! Behöver ni veta något, så fråga mig eftersom jag nu betraktar mig som en auktoritet på området. Lyckades i alla fall till slut hitta leverantören och kunde med hjälp av ayi beställa filter - enbart 5 yuan extra för hemleverans (det är Kina-effektivitet det :-).


Till slut lite shoppingkuriosa från mitt favoritställe, stormarknaden Auchan (se tidigare inlägg). Idag bjuder vi på läckerheter från den "rökta avdelningen" som får det att vattnas i munnen -


Fågel - Fisk- Eller mitt emellan?  



och en annan typ av läckerheter från pyjamasavdelningen med härligt teddyluddiga mysbrallor för kvinnan som satsar på sitt utseende. Victoria's Secret är såååå 2008!


  

Vill poängtera att bilden är tagen på vuxenavdelningen - någon som vill ha ett par Nalle Puh-mönstrade när vi kommer till Sverige i Jul?

Ovido - Quiz & Flashcards