Av Lotta - 7 april 2010 13:52

Det blir varmare och skönare för varje dag och imorse fick vi årets första besök av trädgårdsarbetarna som vattnade och piffade på vår lilla plätt. Vi har också spolat av möblerna så nu går det att vistas därute i vårvärmen också. Skönt!

Onsdag och fortfarande påsklov - dags att hitta på något skoj igen. Vi åkte ca 40 minuter hemifrån till en tempelpark, Hongluo Si, som låg ganska nära den del av kinesiska muren som vi var på med mormor och morfar. 3 familjer packade barn, picknick och kameror och drog iväg med förhoppning om en kul och spännande dag med mycket lek.

Förväntningarna infriades mycket väl. Parken var stor med vindlande stigar, bäckar och raviner. Mycket barrträd och inte så grön ännu men med mycket spännande att upptäcka. Vi koncentrerade oss på de 12 djuren i den kinesiska zodiaken som man kunde upptäcka och rida på längs med en promenadväg i parken. Haren, Ormen, Tigern och Hästen fick odelad uppmärksamhet från 6 stentaggade barn som glömt hur man går utan istället sprang, hoppade, studsade, klättrade, snubblade med en energi som var häpnadsväckande! Mammorna vandrade efter med en blandning av förmaningar och påhejande som sig bör.

Hugo med "sitt" zodiakdjur - Hästen

Eye of the Tiger

Småkaninerna skuttar glatt

Coola killars klubb

Pompisarna

Nej, det är inte en prilla, han ser ut så

Nästan ännu häftigare var promenadvägen där man kunde upptäcka "500 arhats" eller Buddhas 500 lärjungar. Stenstatyer i naturlig storlek av buddhistiska munkar, alla med individuella utseenden och attribut samt iklädda praktfulla röda sammetsmantlar. Vilken grej, kändes nästan lite mystiskt. Barnen passade på att leka kurragömma bland alla munkarna - perfekt miljö!

500 rödmantlade män

De tog aldrig slut

5 blivande buddhister?

Drygt 4,5 timme senare var det ett trött men belåtet gäng som satte sig i bilen och rullade hemåt.

Av Lotta - 5 april 2010 08:28

Påskdagen inleddes med plånbokspanik. Efter vilt sökande på hotellrummet efter Rogers plånbok insåg vi till slut att den var borta. Oklart egentligen hur, den var med så långt som till middagen, sedan är dess öde okänt. Borttappad, stulen; endast Gud eller den lilla flickan som samlade tomflaskor från vårt bord vet vad som egentligen hände. Roger och Hugo tillbringade därför förmiddagen hos kedjerökande poliser tillsammans med vår guide som bistod på bästa sätt. Korten spärrades snabbt och vi kunde konstatera att ingen brytt sig om att handla på dem, kontanterna och körkortet är dock borta för evigt.

Efter den tråkiga inledningen på dagen åt vi klassisk kinesisk lunch på McDonald's.... sedan bar det av till Xi'ans berömda stadsmur som står intakt, med hjälp av viss restaurering, runt hela inre delen av staden. Man kan promenera, springa och till och med cykla på muren som är ordentligt bred, vi valde dock det förstnämnda och det räckte med en liten tur i den 25-gradigt härliga värmen.

Stadsmuren vid den östra porten - bred som en aveny

Östra porten, helt i original

Bärare! Bärare! Kom igen nu, vi vill framåt!

Efter stadsmuren var det dags för semesterns sista resmål, Hanyang grav och mausoleum utanför Xi'an. Kejsare Qin, som lät skapa terrakottaarmén åt sig, var en grym och impopulär kejsare. Efter hans död gjorde det folk han förtryckt uppror och ledaren blev sedermera den nye kejsaren, vilket inledde en ny era - Han-eran. Den förste Han-kejsaren var en betydligt vänligare natur som strävade efter fred och sammanhållning i det stora riket. Hans målsättning var, till skillnad från Qin, att pressa ut så LITE pengar som möjligt från folket och därför blev hans grav och mausoleum betydligt mindre påkostat än kejsare Qin.

Han har också begravt sig tillsammans med en terrakottaarmé, men betydligt mer modest. Soldaterna är enklare utformade och enbart en halvmeter höga ungefär.

Kejsare Hans terrakottasoldater. Inga armar eftersom de var gjorda av trä som med tiden förstörts. Nakna eftersom kläderna var gjorda av sidentyg som också blivit förstört.  Men många fler än kejsare Qins terrakottasoldater -      100 000 st tror man.

Kejsare Hans gravkulle - ännu ej utgrävd. Två svettiga svenskar i förgrunden.

Efter en spännande rundtur i museet som ligger under jord (därav den bristfälliga fotograferingen) och en kul film som berättade hela historien, var vår semester i Xi'an över. Vi tog farväl av vår chaufför och vår guide Summer efter 3 trevliga dagar tillsammans när de släppte av oss på flygplatsen. Resan hem tog 1,40 och vi landade i ett 20-gradigt Beijing strax före 20.00 Trötta men mycket nöjda med vår resa!

Bye, bye!   "Nu ser vi inte Summer igen levande" som Hugo sa. Han var dock inte så makaber som han lät, han menade att nu får vi bara kolla på bilder av henne. Men alla gravbesök gör en ju lite lätt morbid.

Av Lotta - 5 april 2010 06:35

Påskaftons morgon kl 9 hämtades vi upp av vår guide och chaufför efter en ordentlig frukost. Matsalen invaderades av svenskar på gruppresa så det var en strykande åtgång på kaffet. Hugo diggade mest äggkocken som ā la minute-stekte ägg åt honom i alla olika varianter och vi var tacksamma över det västerländska utbudet. Mer kinesiska hotell erbjuder i regel bara rissoppa, nudlar och te och det är inte riktigt vår pryl.

Dagens första anhalt var Shaanxi Historical Museum där en stor utställning pågick om Qin-, Han- och Tang-dynastin. Det visade sig vara ett populärt mål för helglediga kineser - gratis inträde innebar en kö som sträckte sig runt kvarteret och vi var beredda att ge upp direkt. Dock visade det sig att det helt enkelt gick att köpa sig förbi kön; 20 kuai senare drog vi förbi hela kön. Slutar aldrig fascineras över denna underbara kombination av kommunism och kapitalism som hela tiden balanseras i Kina.

Sonen och jag under blommande träd - foto av okänd, vänlig kines

Lejon är populärt i Kina - så också blonda 8-åringar. "Very handsome - Hen shuai!" är det generella omdömet.

Konstigt nog fick man inte paddla i fontänen framför museet - och vi som hade kanoten på släp.

Utställningen var intressant och fascinerande och en bra bakgrund till allt annat vi såg men det var MYCKET folk och blev i längden lite torrt för barnen så vi sållade vilt och koncentrerade oss på godbitarna innan vi drog vidare mot nästa mål.

Som var Big Wild Goose Pagoda, byggd till en känd kinesiskt munks ära, som reste över hela Asien för att lära sig mer om buddhismens alla inriktningar och förde med sig kunskapen tillbaka till Kina. En vild gås räddade honom från svältdöden under en av hans vandringar i ödemarken. Pagoden används fortfarande aktivt och har egna munkar. Frågade vår guide om hur många kineser som räknar sig som buddhister men hon kunde inte svara på det. Hon menade att många inte räknar sig som religiösa egentligen men ändå ber, tänder rökelse och lägger frukt i templet ibland. Tempelträdgården var oerhört vacker, som för det mesta i Kina, och förhållandevis lugn och rofylld trots mycket folk och det är härligt med allt frodigt grönt gräs och vackert blommande träd efter en brun vinter i Beijing.

Här ligger en munk begravd. Jo faktiskt, de små tornen reses till hans minne när chefsmunken för templet avlider.

Ännu ett lejon - kanske något att samla på?

Big Wild Goose Pagoda + lite kineser

Från buddhism till islam rörde vi oss sedan. Biltransport till de muslimska kvarteren bakom Drum Tower där vi åt lunch på en muslimsk restaurang med mellanösterninspirerad mat. Passade Roger och mig bra och Hugo kom igång på slutet med friterade köttknyten och minikebaber. Jag drabbades dock av akut "Kina-bryt" som ett sinnestillstånd så käckt benämns i svenskkolonin, då man tröttnar akut på sitt nya tillfälliga hemland och bara vill hem till Svedala. Brytet inträffade dels när Norton och jag skulle besöka toaletten - tänker inte ge några detaljer då de var alltför motbjudande. Sedan var personalen på restaurangen mer än lovligt påfrestande, stod i princip lutade över oss medan vi åt, ryckte ätpinnarna ur handen på Norton och bannade honom när detta fick honom att tappa skeden på golvet och till slut kom fram och sa att det var dags att betala.

Verkar inte som Hugo och Roger blev riktigt mätta - de hann väl inte innan vi blev "utkastade"

Brytet gick dock över rätt snabbt när vi vandrade vidare genom en souk-liknande marknad mot the Great Mosque. En moské mitt i Xi'an med mycket gamla anor och väldigt kinesisk layout. Vi kom mitt i kl. 14-bönen och hörde böneutroparen samt mötte de bedjande efteråt när de kom ut från stora bönesalen.

Genom souken på väg till moskén - förhållandevis harmlösa försäljare

Vackert blommande magnolia - speciellt för er hobbybotaniker därhemma

Det var fler som fotade; lite proffsigare än min lilla digitalare kanske?

Hand i hand - två bröder på helig mark

Vid den här tidpunkten hade temperaturen krupit upp mot 25 grader och vi var rejält trötta och varma. Roger och Norton valde att gå tillbaka till hotellet medan Hugo och jag kämpade vidare med vår guide Summer till Bell Tower för att gå upp i det och inte bara titta från utsidan. En musikföreställning pågick men vi skippade den, vi hade behövt hänga armkrok i taket för att se något så vi gick ut och kollade på utsikten åt alla 4 vädersträcken istället.

Hugo samlar kraft inför bestigningen av Bell Tower genom att sitta som en äkta kines ; bakom honom pågår ett musikuppträdande

Den stora bronsklockan - kan väcka de döda med sin djupa, dova klang

Efter välförtjänt vila och dusch på hotellrummet åt vi middag på en kinesisk food court i närheten. Vi valde ståndet med spett av alla de slag; kyckling, lamm, biff, fläsk, fisk, räkor, musslor, bläckfisk, bok choi, blomkål, broccoli, lök, fish sticks, ostronskivling med dou fu etc etc etc. Svårt att välja, jättegott och glada matlagerskor.Vi avslutade sedan kvällen med lite kvällshäng utomhus och slocknade sedan som små ljus. Hårt arbete att vara på semester.

Spettdamerna hälsar till alla er i Ruidien

Många fint på samma bild; förutom toppenkillarna även hotellet, Bell Tower i förgrunden och Drum Tower i bakgrunden samt kineser, kineser, kineser

Av Lotta - 3 april 2010 10:14

Kl. 21.24 på skärtorsdagens kväll gick tåget till Xi'an som vi skulle med. Dags att se något mer av Kina än bara Beijing med närmaste omgivning och valet föll på denna lilla landsortsstad (endast 7,25 miljoner invånare) ca 100 mil söderut i regionen Shaanxi. Självfallet på grund av närheten till Kejsar Qins grav och mausoleum som sannolikt innehåller uppåt 8000 terrakottafigurer, varav ca 2000 är framgrävda. Hugo har länge varit fascinerad av detta nu skulle han få sin önskan uppfylld.

Mr Gao skjutsade oss till Beijings Västra Järnvägsstation (1 av 4) som visade sig vara enormt stor men ovanligt pedagogiskt upplagd, så vi hittade snabbt rätt väntrum och så småningom rätt perrong.

Hugo i väntsalen iförd cool reshatt, bara 20 minuter tills tåg Z53 skall avgå

Norton har installerat sig i vår sovhytt, 4 soft sleepers och ett litet bord. Komfortabelt på det hela taget!

Vi hittade snabbt till vagn två och till vår kupé som var liten men naggande god. Vi hann äta lite snacks, läsa Ture Sventon, besöka den inte så läckra toaletten - sedan slocknade familjen framåt 23-tiden. Natten förlöpte bra och båda barnen sov gott. Dock valde Hugo att vakna kl. 6 vilket var lite onödigt då vi inte skulle vara framme förrän 8.30 men han satte sig och tittade ut genom fönstret på det bergiga och nu gröna landskap som sträckte ut sig, ackompanjerat av spridda Ååååååhn och Aaaaaaahn som till slut väckte både föräldrar och lillebror. Vi hade frukostmatsäck med oss som vi åt upp och sedan var vi redan framme i Xi'an. Hur smidigt som helst (kanske inte om ni frågar Rogers och mina ryggrader men de kan å andra sidan inte prata, så....)

Framme i Xi'an, redan här anade vi en storstad med mycket folk. Stationen i bakgrunden.

Vår guide och vår chaufför väntade på oss på stationen med en stor och rymlig Huyndai SUV och efter en akut kopp kaffe från McDonalds drog vi iväg mot Terrakottamuseet. Morgontrafiken var ganska hektisk och det tog nästan 1,5 timmar att ta sig dit. Måste nog säga att trafiken i Xi'an är ännu vildare än i Beijing, i vissa ögonblick kändes det som laglöst land, men vi kom tryggt fram till vår första anhalt som var en liten fabrik som tillverkar och säljer terrakottafigurer, lackmöbler, mattor och diverse pynt. Allt i traditionell kinesisk stil och otroliga hantverk som kräver stor skicklighet, tålmodighet och erfarenhet.

Terrakottasoldater i alla stolekar,från 5 cm höga till naturlig storlek, till salu och vidare skeppning över hela världen. Man kan också få en med sitt eget ansikte om man har lite lagom hybris.

Gjutform

Avancerat pyssel - kanske har hon en framtid i Nusnäs också?

Lite tunn kanske men naggande god

Efter fabriken besökte vi ett museum där hela historien bakom berättades utförligt och illustrerat av dockor i naturlig storlek och en gigantisk modell av mausoleet och gravkullen. Bra att ha som bakgrund innan vi besökte dagens clou. Men först lunch. Vi åt frukost tidigt så vi var svinigt hungriga redan vid 11. Vår guide tog oss till en restaurang, gigantiskt stor, där vi var absolut först. Vår lilla familj fick 100% uppmärksamhet och genomåt en läcker kinesisk måltid med Shredded pork, bamboo shots in sweet & sour sauce, Steer fried chicken w. chili and fried potatoe sticks, restaurangens hembakade färska nudlar samt fried dumplings till Hugo. Smaskens. Två tjejer i servisen bevakade oss oavbrutet på ca 1,5 meters avstånd och varje gång jag tog en klunk te var hon snabbt där och fyllde på. Kinesisk service är toppen men kan ibland få en att känna sig utstirrad.

Uppäten lunch, obligatorisk kinesisk plastskydd över duken och "våra" hyperalerta servitriser i bakgrunden

Sedan var det äntligen dags för det vi väntat på. Medelst liten elbil skjutsades vi från parkeringen till de 5 olika byggnader som museet består av, 1 innehåller en replika av kejsarens bronsvagn i miníaytyr som upphittats. 2 visar en film med historien bakom vilket Hugo diggade stenhårt då det var mycket soldater och strider i handlingen. 3 är den allra största utgrävningsgropen, 4 den minsta och 5 den mellersta. Alla tre groparna är bara delvis uppgrävda och det ligger som redan sagts tusentals figurer kvar under marken + förmodligen en hel del föremål som man inte alls vet om.

Storleken, mängden, utseendet - ja allt är fascinerande och det är svårt att föreställa sig om man inte varit där. Och att av alla de figurer man hittat var det bara en enda, en bågskytt, som var helt intakt. Alla andra har varsamt plockats ihop från större eller mindre bitar av skickliga arkeologer, då soldaterna blivit förstörda antingen av arga bönder som hämnades efter kejsarens död eller av att träkonstruktionerna som höll uppe taken över soldaterna med tiden ruttnat och ramlat ned och krossat dem.

Självklart shoppades det miniatyrer som var tvungna att lekinvigas direkt

En bråkdel av alla soldatervi såg - i naturlig storlek nota bene

Bonden som hittade den första soldaten i jorden när han grävde en brunn på 70-talet. Först hatad av de andra bönderna - senare hyllad som en hjälte och traktens räddare! Idag sitter han "on display", äter lite lunch och signerar en bok om hela äventyret.  Roger agerade som en äkta kines och ignorerade fotoförbudet, till hans ära dock omedvetet trots den tydliga skylten.

Marionettdockor som förekom vid OS-invigningen i Beijing 2008

Färden tillbaka till stan' och hotellet tog tid. Det är mycket kineser och övriga turister i stan' på grund av Qing Ming festivalen för kineserna och Påskledighet för övriga nationaliteter. Massor av bussar - räknade till 26 st samtidigt i rondellen utanför hotellet, massor av moppar och självklart alldeles för mycket bilar på för liten yta. Till sist var vi dock framme vid Bell Tower Hotel, som försökte lura oss på vårt "Familjerum" med 2 Queen size sängar som vi bokat, och istället trycka in oss i ett vanligt dubbelrum med två enkelsängar. Men den lätta gick vi inte på och kunde efter lite mankemang sedan trötta pusta ut i en timme före middagen. Läget på hotellet är exakt mitt i centrala Xi'an så det är  minst sagt strålande.

Utsikten från vår hotellbalkong - Bell Tower som ligger exakt i mitten av gamla Xi'an. Åt vardera håll sträcker sig Norra, Södra, Östra och Västra gatan som var och en slutar med en port i den gamla stadsmuren som fortfarande är intakt

Kvällen avslutades med sushimiddag för mig och Roger och pasta och pizza för ungherrarna. Norton nöjde sig med att tugga på en penne, sedan var han nöjd. Vi passade också på att promenera i den ljumma kvällen - något som ungefär 250 000 kineser bestämt sig för att göra på exakt samma punkt som vi. Huiming street är en känd gata med mycket restauranger och street food. Vilken stämning! Här fanns allt att äta - mycket mellanösterninspirerat då gatan ligger i Xi'ans muslimska kvarter, Hui kallas den kinesiska minoritet som är muslimer - och allt att köpa.

Bara att välja och vraka, dock inget fläsk tillgängligt. Bra sätt att tränga in i lokalkulturen  ā la Hipp Hipps Morgan Pålsson...

Mer nylagat än så här blir det inte

Folkligt, festligt, fartfyllt

Tre möra killar på kvällspromenad - varmt och skönt!

Vårt hotell till vänster och Bell Tower till höger. Bronsklockan i Bell Tower väckte hela Xi'ans bëfolkning förr i tiden och trumman i det närbelägna Drum Tower talade om för dem att det var dags att gå till sängs.

Behöver jag säga att vi sov sött alla 4 efter den heldagen, behövdes ingen trumma för att få oss i säng! Fortsättning följer på Påskafton.

Av Lotta - 2 april 2010 16:01

Skärtorsdagen var dagen för Svenska Skolans stora påskparad. Vädret var strålande vackert och hyfsat varmt så eventet var planerat att äga rum på skolgården. Dock beslöt sig vindarna för att gå upp i kulingstyrka så för att små kycklingar och annat oknytt inte skulle blåsa bort flyttades allt in i stora foajén.

Två timmar före paraden blev Norton snorig och hängig och skickades hem från Dagis. Typiskt, vi som hade köpt särskild kycklingmössa och allt. Nu fick det bli en hemmakyckling av honom istället men gulligt var det ändå.

Gullefjun

Barnen hade varit kreativa i sina utstyrslar och det fanns vanliga kaniner, kaniner med mustasch, kycklingar, påskkärringar, trollkarlar, påskgubbar - ja det mesta man kan tänka sig. Rektorn hade dagen till ära tagit kvasten till skolan och nästan kraschlandat på taket pga blåsten.

Hästlängder sötare än Lille Skutt

Häxan Surtant? Nej, Gladtant

Hugo körde Påskgubbestilen i cool hatt. Kompisen T kombinerade texmex med paljettägg

Hela gänget sjunger påsksånger

Efter uppträdandet var det dags för fika på skolgården. Alla skolbarn hade bakat rulltårta och fått ihop en 4 m lång sådan - smaskens! Det blev lite blåsigt men humöret var det inget fel på.

Beijings snyggaste Påskgubbe

Rulltårta i rekordformat

Klädstilarna varierade i vårvärmen

Av Lotta - 31 mars 2010 12:03

Så har jag nu ägnat två dagar åt att utvidga mina vyer vad gäller shoppingutbudet i Beijing. Det har varit mulet och regnat en del så inomhus-aktiviteter har varit lämpligast.

Igår besökte vi först en blomster- och porslinsmarknad inne i Beijing som heter Liang Ma. Fantastiskt utbud av snittblommor till fantastiska priser, dock köpte jag inga blommor denna gång eftersom vi skall vara borta 4 dagar i slutet av veckan, men lite påskris blev det i alla fall. Vi var generellt ute efter påskpynt och lyckades faktiskt hitta lite påskägg och kycklingar, men fjädrar var det dåligt med. Annars inventerade jag utbudet av porslin och glas och kunde konstatera att det fanns mycket intressant så ett återbesök kommer jag definitivt att göra. Åker vi hem definitivt till Sverige i sommar är det ju en hel del man vill köpa med sig hem.

Efter blommor var det dags för mat och för detta ändamål besökte vi San Yuan Li som har det mesta man kan behöva. Grönsaker, frukt, örtkryddor, kött, fågel, fisk, skaldjur..... Allt säljs i traditionell marknadsmiljö med olika stånd organiserade i avdelningar beroende på innehållet. Förutom färdigstyckat kött finns det mycket att upptäcka som man inte tänkt på att man skulle vilja köpa; skållade fårhuvuden inklusive allt, skållade koben inklusive klövar, komagar färdiga att fyllas med något läckert, ja nämn det så finns det. Havsfiskutbudet är också glädjande stort - insjöfisk- och räkor från Kina är inte det man är mest sugen på med tanke på miljöproblematiken men här går det att få tag på lite fräschare grejer. 5 fläskfiléer, en jättestor laxsida och ett halvt kilo jordgubbar (ja, det är högsäsong för dem här nu!) blev resultatet och det kände jag mig nöjd med.

Sedan vidare till IKEA och inköp av kycklingmössa till Norton för torsdagens påskparad på skolan samt svenskt godis till påskäggen.

Dagens shoppingrunda gick till den sk "ryssmarknaden" eller Alien Street Market som den officiellt heter. Den ligger i de ryska kvarteren av Beijing, det märkte man tydligt på reklamskyltar, restauranger etc när vi närmade oss. Det är väl egentligen som vilken av de andra klädmarknaderna som helst, men personalen i de olika båsen pratar gärna ryska och utbudet är mycket varierat. Perukerna är fina....

Peruken "Ulla Britt"

Och det är skönt att man kan få tag på allt på samma ställe, både fjädercoiffure och kökskran ....

Det skall inte vara några mer semlor där, tror jag.

En trevlig dag som resulterade i två par kinesiska öronlappar till mormor och morfar samt en svart vit sommarklänning till mig själv. Avslut med lunch på tysk restaurang, Schindlers Tankstelle, och en äkta wienerschnitzel.

Imorgon blir det Påskparad på skolan, jag lovar att återkomma med bilder men hinner förmodligen inte få in det innan vi åker till Xi'an imorgon kväll. Kan bli ett uppehåll i bloggen till på måndag - i så fall tillönskar jag alla en GLAD PÅSK så här på dymmelonsdagen, eller vad det nu heter?

PS Vem blir först att översätta rubriken?

Av Lotta - 29 mars 2010 15:33

Lägger in en bild på team "Warriors" efter söndagens 7-6 seger mot serieledarna "Ice Hogs".

En intressant blandning av "spelare"

Övre rad från vänster: Jordan (USA), J-P (Kanada), Curtis (Kanada), Jag, Henry (Finland), Yuxun (Kina) - med en tappad tand som ett riktigt proffs

Nedre rad från vänster: Kevin (USA), Stephane (Schweiz), Ernie (?), Brian (Kanada)

Liggande: Joakim (Sverige)

Fattas på bliden gör bl.a Denis (Ryss) och Arnulf (Österikare)

Av Lotta - 29 mars 2010 06:42

Så har ännu en helg passerat, denna vårvarmt skön med allt grönare gräs, knoppar som sväller och lek på gatan utanför huset. Barnen har cyklat, åkt skateboard och kickbike samt lekt med lego och soldatgubbar på vår lilla gräsplätt på framsidan av huset - synd bara att sandstormen som blåste över oss förra helgen lämnat så otroligt mycket stoft efter sig. Barnen behöver bara komma utanför dörren och luta sig emot något så är de helt täckta av smuts - tvättmaskinen går varm. Vi väntar på att få vår utomhusvattenkran öppnad av områdesförvaltningen igen, så att vi kan spola rent runt huset. Det är sanddamm överallt!

I lördags körde Roger och Hugo sitt sista innebandypass för terminen. Nu blir det sportuppehåll ett par veckor tills 17 april då Hugo börjar på sin bergsklättring, eller klätterväggsklättring snarare. Vi får se vad han tycker om det, generellt gillar han ju att klättra och klänga så det borde passa honom bra.

Vi invigde också grillen i lördags med läckra grillspett som resultat och det fick som vanligt sommaren att kännas ännu lite närmare. Pratade lite med våra nya australiensiska grannar som har flyttat in i andra halvan av vårt hus. De hade varit på påskkalas och bjöd barnen på några chokladägg som det fått. Insåg inte hur exklusivt detta var förrän jag i affären idag så en påse chokladägg, ungefär 30 st, för 100 RMB (lika mycket i kronor).....

Söndagen tillbringade Hugo tillsammans med kompisen T som spenderade större delen av dagen hos oss. Hans föräldrar var på välförtjänt minisemester i Tokyo och det var kul att ha ett barn extra en dag. Vi åt lunch på vårt favoritställe Piazza Café där Hugo och T gjorde egna Margarita-pizzor och Norton tuggade glatt i sig sin favorit, sötsurt fläsk.

I landet med de billiga filmerna (vi går inte in på varför de är så billiga) betade vi i helgen av "Journey to the centre of the earth" med Brendan Fraser (bra äventyrsfilm för barn i Hugos ålder) och "Fantastic Mr Fox" med röster av bl a George Clooney och Meryl Streep som var riktigt bra för alla åldrar men kanske lite läskig för de som är lite känsliga.

I fredags lämnade jag in min sista inlämningsuppgift i höskolekursen jag gått under vintern - kul men skönt att den är gjord, har lagt ned rätt mycket tid. Så idag belönade jag mig med en Deluxe Fotbehandling inklusive massage, exfoliering, mask och pedikyr. Toppenskönt, och en förutsättning för att kunna visa fötterna i hällöst överhuvudtaget efter denna torra vinter! Nästa vecka kör vi händerna....