Direktlänk till inlägg 26 oktober 2009

Stackars gubben hade snuva

Av Lotta - 26 oktober 2009 11:33

För oroliga kan jag precisera att Nortons förkylning inte är av det allvarliga slaget, ingen feber, lite hosta och så snuva. Sin vana trogen ropar han "snor igen" var 3:e minut när han är hemma och inte har något bättre för sig. Så fort vi lämnar huset och ägnar oss åt något mer intressant upphör av någon magisk anledning dessa frekventa snytbehov för att sedan återkomma så fort vi kliver innanför dörren igen.


Dock fick han vara hemma idag för att inte riskera smittspridning. Vi tog en soft morgon tillsammans då Roger tog med sig Hugo i bilen för lämning. Smaskade färska scones till frukost och tog sedan ett bad respektive dusch. Fräscha som nyponrosor åkte vi sedan iväg till Rogers kontor där vi hämtade upp honom för en lunch på "restorang" som Norton säger.


För matintresserade kan jag rapportera om en kanongod lunch igen; wokad biff i "tons of chili", smaskigt sötsurt fläsk för Nortons skull, deep fried bambuskott (ny delikat erfarenhet) och vitkål i buljong. Det där med vitkålen låter ju inte så märkvärdigt och i vanliga fall är varken Roger eller jag några kålälskare, men här i Kina är de verkligen experter på att tillaga den så att smaken blir fantastisk och konsistensen perfekt krispig. Till och med en så banal och vattnigt smaklös gröda som "kinakål" smakar här som en dyr delikatess.


Restaurangen var försedd med mängder av akvarier som innehöll diverse läckerheter från havet; fiskar från minismå till jättestora, håriga krabbor (se tidigare inlägg) och humrar som Norton med stor tvekan kollade in - tänk om de hoppade ut helt plötsligt! Ostron, små räkor och jätteräkor och till och med en rosa-orange sjögurka som gav lätt obscena associationer. Vissa saker vill man gärna äta - andra skulle det krävas mer övertalning för att överhuvudtaget överväga.


Sedan stormarknadsshopping för att fylla på förråden följt av upphämtning av Hugo på skolan. På eftermiddagen lyckades vi få till en spökmobil som vi hängt upp i entrén tillsammans med våra fantastiska halloween-lyktor som faktiskt spökar på riktigt - de lyser ibland, slocknar plötsligt och funkar sedan igen helt oväntat. Andarna närmar sig!

 
 
Ingen bild

Helene

26 oktober 2009 13:00

Låter så härligt varje gång du skriver om mat, har precis avnjutit en lunch inhandlad på Alvik i ICA - inte lika inspirerande och kulinariskt.... Sköt om er!
Kram

 
Ingen bild

morfar

27 oktober 2009 18:27

Hej där borta. Jag kom på att ni kan under er tid där ta reda på hur de gör för att få vitkålen så god. Jag tycker om vitkål i vanliga fall men denna är speciell. Samma ska med broccoli och blomkål. ta reda på och skriv ner så kanske jag kan bjuda på detta någon i framtiden.
Ha de´.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards