Alla inlägg den 19 oktober 2009

Av Lotta - 19 oktober 2009 14:24

Vissa saker vänjer man sig vid efter att ha blivit utsatt för dem tillräckligt ofta. Andra typer av upplevelser ackumuleras och man når istället en punkt när man känner att nej, det här skulle jag verkligen helst vilja leva utan...


!Känsliga läsare uppmanas sluta läsa här och scrolla nedåt till avslutningen av inlägget istället!Skrikandes


Det är en välkänd sanning för alla som någon gång besökt Kina att människor här har en väldigt avslappnad attityd till att utsöndra diverse kroppsvätskor på offentliga platser. Så är det och jag kan verkligen inte vänja mig trots att jag inte är särskilt "äckelmagad" av mig i vanliga fall.


Som tidigare nämnt så använder ju kinesiska barn inte blöjor, de har istället ett stort hål i sina byxor som gör att de vid behov endast kan huka sig ned och göra det de behöver. I idealfallet gör de ett särskilt ljud innan så att en vuxen i närheten hinner reagera och se till att de gör det de skall där de skall. - bra så då det gör barnen "torra" betydligt tidigare än våra och miljövänligt då de inte producerar miljarder med blöjor. Miljövänligt var det - frågan är för vem? Vart det görs skiljer sig nämligen från var en taktfull svensk skulle välja. Närmaste buske, lyktstolpe eller papperskorg duger utmärkt (det sistnämnda upplevt på Carrefour alldeles nyligen) och toaletten kommer rätt långt ned på listan av lämpliga ställen.


  

Victoria's Secret? 



Följden av detta blir också vuxna människor som tycker att det är helt ok att använda den omgivande miljön som toalett i högre utsträckning än vad vi i den kalla nord är vana vid. Och man har heller inga problem att använda offentliga toaletter med dörren öppen, rökandes och snackandes med grannen (också upplevt på Rogers kontor).


Inför OS i Beijing hölls det kurser som skulle putsa på Beijingbornas uppträdande så att alla väntade utlänningar skulle slippa mötas av taxichaufförer som skällde ut dem eller alla dessa spottande människor på gatorna. Och de som vet hävdar att spottandet har blivit mycket bättre men man undrar ju hur det var innan? ALLA spottar, män och kvinnor, unga och gamla, snygga och fula, gamla och rika - ja där råder det i alla fall jämlikhet. Och var som helst, från cykeln, gåendes på trottoaren, springandes, från bilen... och inte bara spott, det går bra att snyta sig också genom bilrutan (upplevt på väg till teatern härom veckan, fråga mamma).


Nu tycker ni kanske att det räcker, så här äckliga saker vill ni inte läsa om och jag lovar att inte ta upp detta igen, men det kändes som om jag var tvungen att få det ur mig någon gång. Kanske tycker ni att jag är en fördomsfull västerländsk tant som borde se charmen och sluta klanka ned på ett helt folkslag. Må så vara, men jag tror inte att någon skulle fara illa av viss förbättring ändå.


Nu kan du som slutade läsa ovan börja läsa igen!Skrattande


Hugo har som sagt byggt värsta Starwarsanläggningen som skall läggas upp på Legos site. Lägger upp en bild här också så att ni alla kan beundra den, han är superstolt.


  

Stolt legobyggare


Sedan dagens roligaste läsläxa (Hugos läsebok "Olas Bok"):


JUL MED JOHANSSON

Nu är det jul.

Mormor ska komma.


Johansson är i sitt lilla hus.

När Johansson är ensam, super han.    (Illustrerat med bild på äldre herre, ensam med ett glas i stökigt rum)


Vi kan inte ha Johansson på kalas, sa pappa.

Mormor ska komma.


Men Johansson och mormor kommer.

Johansson är tomte.  (illustrerat med bild på glad, rödnäst tomte)

Nu är det jul.


Vad ger ni  mig för den - hos oss orsakade den ett långt samtal om vad supa är, kan man dö om man super etc etc. Inte helt förberett och  långt ifrån Tomtebobarnen och Far ror, mor är en orm. S

Även hos mig väcker det tankar - vilken relation har mormor och Johansson? Är det ett lyckigt eller tragiskt slut? Borde inte Johansson besöka AA istället för Olas familj? 

Och bilden jag ser framför mig är Johan Ulvesons aspackade tomte i "Ogifta par - en film  som skiljer sig".


Ovido - Quiz & Flashcards