Alla inlägg den 14 oktober 2009

Av Lotta - 14 oktober 2009 06:02

Så var det dags för mormor och morfar att åka hem efter ett intensivt och kul besök. Jag följde med dem så långt jag fick på flygplatsen och hoppas givetvis att allt gick bra därifrån. Hugo tyckte det var tråkigt att de redan skulle åka hem och hemma känns det ovanligt tyst och stilla efter allt stoj den senaste tiden. Men det var oerhört trevligt medan det varade och vi är glada att de tog sig hit över halva jordklotet så att vi fick vara tillsammans.


Nu är vi tillbaka i vardagen med skola, EfterSkolanAktivitet, mellis, kompislek etc och det är också helt ok. Vi hade vår första kinesiskalektion på två veckor igår och det var kul att komma igång igen. Vår lärare Eileen hävdade att vi var jätteduktiga och försökte lära oss riktigt långa meningar där vi kunde få in både en uppmaning om något, vilken tid och vilken dag det skulle göras och av vem. Svettigt - det kräver övning att få flyt! Och även om man lär sig säga det själv så skall man också sedan förstå vad man får för svar och förstå vad någon annan säger till en, och det är inte självklart på kinesiska.


Eileen hjälpte mig i alla fall på traven att äntligen få reda på vad den goda, torkade frukt som mamma och jag ätit under vistelsen här är för något. Påsen hade bara text på kinesiska och både ayi och vår chaufför sa vad frukten hette på kinesiska men jag kunde inte hitta den i mitt lexikon. Men Eileen sa att det var en dadel och då var det lätt att nysta vidare. Här är resultatet:


Jujube eller jujuba


Morfar försökte föreslå dadel men jag avfärdade honom snabbt, stackaren, eftersom dadlar växer i palmer och dessa frukter växer på vanliga lövträd (vi har ett mitt emot vårt hus)! Dock hade vi båda rätt kan man säga - den kallas bara för kinesisk dadel men är det egentligen inte, den bara påminner om en dadel i formen och konsistensen.


I vilket fall är den bra för blodet enligt Eileen och därför rekommenderar kinesisk traditionell medicin den gärna just till kvinnor. På den här länken kan man läsa mer, det visar sig också att den innehåller rekordmycket C-vitamin och att den dämpar högt blodtryck, så det var bra att du tuggade i dig massor, mormorFlört. Jag får plocka hem massor med påsar i Jul.

http://www.nyfikenvital.org/?q=node/406


Imorgon skall Norton på födelsedagskalas hemma hos kompisen Axel. Han är bilälskare precis som Norton så de leker bra ihop - en kinesisk taxibil och ett pussel blir presenten.

Ovido - Quiz & Flashcards