Direktlänk till inlägg 27 maj 2010

Sommarparty!

Av Lotta - 27 maj 2010 15:48

Torsdagen gick i festandets tecken.


Jag startade upp med "hemvändarbrunch" med SWEA. Massor av smaskigt med en fantastisk Tira mi su som fick mig att smälta totalt, och trevligt sällskap som vanligt. Några av medlemmarna har satt ihop en kokbok "Med kniv och gaffel i Kina" med recept på västerländsk mat både på svenska och kinesiska, och den fick alla SWEOR i jubileumspresent. Jag tar med mig min hem som minne, sen' skaffar jag en till och ger ayi Li som avskedspresent när vi åker hem - den kan hon ha nytta av i sin framtida "karriär".


Kvällen ägnades åt Sommarfest på Svenska Skolan. Hela skolan har haft ett "världstema" under terminen - ganska naturligt eftersom vi har en världsutställning som pågår här i Kina - och den fantastiska föreställning som alla vi föräldrar fick se gick i detta tema.


Före showen var det mingel, och vi fick möjlighet att se en utställning av alla de specialarbeten barnen gjort med "världstema". Dessutom fick vi gå en tipspromenad och där var det Hugo som räddade familjeäran genom att både veta att Taj Mahal ligger i Agra och att maskoten för världsutställningen heter Hai Bao.


   

Norton och polaren N laddar upp inför showen med en glass - gula kläder var beordrat


  

Men titta framåt då, brorsan!     


Sedan var det showtime och alla barn, från dagis upp till 6:orna, var aktivt involverade och tog oss med på en spännande resa över hela jorden.


Nortons grupp (2-3 år) inledde i Sverige med en förtjusande version av Blinka lilla stjärna, både på svenska och kinesiska. Alla var gulklädda och söta som sockerstrutar allihop.


Små och stora Troll som blinkar som små stjärnor  


Sedan fortsatte de lite större (4-5 år) med som troll i en vacker, blomstrande skog.


Man känner väl igen en norsk skog när man ser den  


Förskoleklassen tog med oss till Egypten och utförde en charmant dans till "Habibi" - tala om "walk like an egyptian"!


Habibi! 


Hugos 1:a körde indiansk regndans från USA och Hugo fick också chansen att berätta lite kort om Macchu Picchu i Sydamerika som varit hans "berömda byggnadsverk" som han jobbat med under våren.

  

  


     


6:orna hade varit i Indien och lärde nu ut hur man på rätt sätt sätter på sig en sari.


  


Efter besök i många fler länder avslutade hela skolan med att sjunga sin skolsång, för första gången med kinesisk text.


  


Kvällen avslutades sedan med mat och prisutdelning för Tipspromenaden - det blev pris för familjen Abrahamsson; alla rätt och tredje närmast på utslagsfrågan. Jackpot!


  



För övrigt hörde vi att Sverige för första gången på 1 miljard år inte är med i finalen på Melodifestivalen. Den har tyvärr gått oss förbi här i Kina - här är vi mest sura över att Lee och inte Krystle vann senaste omgången av American Idol!


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards