Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

Glasögonorm

Av Lotta - 16 maj 2010 03:47

Nya ställen att besöka och utforska så här på sluttampen i Beijing.


På torsdagen var det dags för den sk Glasögonmarknaden. Marknad i det här fallet innebär, som så vanligt är i Beijing, en ansamling av butiker i samma bransch. En jätteanläggning med miljontals glasögonbågar och optiker - tur att svenskkollektivet har sin favoritbutik så man inte behöver bli överväldigad och handlingsförlamad av utbudet.


Vi var fem personer med lite olika syften; tre som var ute efter glasögon, en efter solglasögon primärt och den femte för en synundersökning. Snabbt och rappt betades synundersökningarna av i ett speciellt bås i butiken, sen var det dags för det roliga - att välja bågar.


Vet inte vad jag utstrålade men den första bågen som tjejen som hjälpte mig plockade fram var lila med mängder av glitterstenar på skalmarna. Förklarade snällt att det inte riktigt var min grej och att jag ville undvika "bling". Sedan började jag gräva i hyllorna och prova vilt, alltmedan hon desperat försökte föreslå båge efter båge - ibland lyckat ibland mindre bra.


Tacksamt med 4 svenska smakråd - till slut bestämde jag mig för en jättesnygg metallbåge och de utlovade att glasögonen skulle vara klara 2 timmar senare. Helt otroligt.


Vi åt en god lunch på kinesisk restaurang med sichuan-inriktning - starkt och gott som vanligt. Sedan hann vi en snabb sväng in på den sk antikmarknaden som ligger precis i närheten, men det blev som sagt en väldigt kort titt så dit tänker jag åka tillbaka med Roger någon gång de närmaste veckorna.


Tillbaka till glasögonbutiken där våra nya fina glasögon väntade - toppenfina till toppenpris (vi talar tusenlappar mindre än i Sverige). Jag smällde till med 2 par solglasögon också - tidigare har jag köpt superbilliga designerkopior på annan marknad men dessa var av bättre kvalitet och polariserande så det kändes säkert och bra (det är bra att hitta anledningar till ytterligare shopping). Övriga fick också kanonsnygga brillor med sig hem. AC fick dock nöja sig med att konstatera att hon fortfarande ser alltför bra för att behöva glasögon, så hon fick trösta sig med solglasögon också :-).


U som shoppat glasögon í butiken tidigare bistod med prutning för vårt massinköp och vi fick till det bra så att alla var nöjda. Tro mig, i vissa fall är det så otroligt prisvärt att man tjänar in flygbiljetten till Beijing...


Kvällen tillbringades iförd mina nya brickor och jag kan konstatera att de är alldeles utmärkta - styrkan var lägre än på mina gamla glasögon och det verkar vara helt rätt. Ju äldre man blir desto bättre ser man (eller just nu i alla fall, sen vänder det väl åt andra hållet).


Ännu ett ställe avbetat - kul, annorlunda och nyttigt. Återigen en upplevelse man inte velat missa!


Inget gör en så glad som lite shopping - och att få sälja...!  

 
 
Ingen bild

Chris

16 maj 2010 12:31

Du har inte något namn på butiken? Jag ska till Beijing i juni och ämnar införskaffa flera par - köpte bara två par sist! Alltid bra att ha en butik att kolla i.

 
Ingen bild

Helene

16 maj 2010 16:15

Jag är nyfiken på dina nya bågar, när kommer bild?
Hoppas allt är bra och att ni njuter så mycket ni kan sista veckorna. Vi har haft en underbar båthelg i skärgården, Klas tog årets första dopp (8 grader). Kram Helene

 
Ingen bild

Lotta

17 maj 2010 03:43

Chris,
Butiken har nr 1-08.
Om du går in genom huvudingången på Glasses City (stenlejon på varsin sida om dörren), så är det första gången in till vänster, ca 3 eller 4 butiker bort.
Damen i mitten av bilden, med den beige sidentoppen, är känd för att ha ett gott öga för vilka bågar som passar en.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards