Direktlänk till inlägg 11 maj 2010

I behov av hjälp

Av Lotta - 11 maj 2010 05:07

Saker vi kommer att sakna från Kina:


Att få hjälp


Kina har många människor som behöver jobb. Många som behöver en försörjning och många som kan bidra till samhället. Följdaktligen finns det jobb här som inte finns någonannanstans - antingen har de försvunnit eller så är de helt unika.


Det är lätt att raljera över damerna som står innanför dörren och ger dig en plastpåse att lägga ditt blöta paraply i, hissföraren som bara har en våning att välja på, alla vakter som vaktar något odefinierat på alla möjliga och omöjliga ställen eller mannen i butiksdörren vars enda uppgift det är att säga hej och välkommen;  Fy för ett meningslöst jobb, tänk vad tråkigt det måste vara... Frågan är vad som är mest meningslöst - att faktiskt bidra med något konkret om det så bara är att hjälpa andra och få betalt för det, eller att bara gå och dra hemma och vänta på bättre tider och toppjobbet som snart ramlar in?


Jag kommer att sakna detta från Kina:


- Någon som hjälper till på parkeringen så man hittar en p-ruta och inte kör in i en annan parkerad bil när det är trångt

- Någon som ger dig en plastpåse när ditt paraply dryper av regnvatten och du inte vet var du skall göra av det

- Någon som packar din påse när du storhandlat i affären och hjälper dig att få ut dem till bilen eller cykeln

- Någon som hjälper dig tanka bilen, om du vill

- Någon som plockar fram det du behöver från butiken, även om det är självbetjäningsplock

- Någon som kör hem dina matvaror/blommor/möbler/kläder eller vad du nu köpt, raka vägen till dörren


Exemplen är otaliga. Och det intressanta är väl att man skulle kunna ta den här listan och pricka av vilken hjälp man kunde få i Sverige för säg 30-40 år sedan. Tror att man kan pricka för det mesta.


Frågor man ställer sig är - är Sveriges utveckling positiv eller negativ? Kommer Kina att gå samma väg? Vad är det för fel på att få hjälp och inte behöva göra allt själv hela tiden? Och vad är det för fel med ett jobb där huvudsyftet är att hjälpa andra?



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards