Direktlänk till inlägg 6 maj 2010

Gaobeidian Furniture Street

Av Lotta - 6 maj 2010 12:50

Ja plötsligt blev ju tiden knapp innan hemfärd och plötsligt måste vi hinna med allt det där som vi trott att vi hade gott om tid för:


Sy upp kläder

Köpa möbler, buddhor, tavlor etc

Köpa glasögon

Se och uppleva saker, folk och byggnader


I onsdags blev det ytterligare en manikyr, pedikyr och "överkroppsmassage" samt rekognosering hos skräddare.  I torsdags besök på den s k "möbelgatan".


A och AC på spaning efter möbler, möbler, möbler  


Minimalism är inte en kinesisk dygd. Det här möbelpalatset ståtade med 10 meter långa bord, gigantiska uppstoppade havssköldpaddor och  4 meter höga träportaler till salu!  


I Beijing har alla affärsidkare som sysslar med samma typ av business en tendens att slå sig samman, på ett och samma område. Alla som säljer glasögon och linser på ett ställe, de som säljer tyger och sytillbehör på ett annat, alla bilreparatörer tillsammans - ja, ni förstår. Både bra och dåligt för dem antar jag, praktiskt för oss men lite överväldigande ibland kanske.


Torsdagens utflykt gick alltså till en gata med mängder av butiker med kinesiska möbler, lampor, prydnadsföremål etc. Vi började på Lily's Antiques (ja en del är antikt men det mesta inte) och där hade vi att göra kan man säga. Två våningar med mängder möbler och accessoirer stilfullt och inspirerande uppställt. Vi gick och gick och tittade och tittade och det tog liksom aldrig slut. Möbelinköp blev det inte men ett par prydnader och mycket inspiration till fortsatt letande efter den optimala möbeln.  Det vore kul att ha med sig något kinesiskt som minne av vår tid här.


Lily's Antiques - vi höll på att sätta bo där  

Efter lite fler butiker och mer eller mindre lyckat prutande åt vi en delikat lunch; friterade potatisstrimlor med chili, heta sichuanbönor, skogsöronsvamp, annan svamp och grönsaksgryta, biff med grönsaker och fermenterade nudlar. Allt otroligt gott, som vanligt! Och löjligt billigt. Hur skall vi klara oss utan all denna goda kinamat? Det ryktas om att det finns några kinakrogar i storstäderna där man kan be om den "riktiga" menyn och då få det som är äkta kinesisk mat. Fyra små rätter och friterade bananer i all ära, men nu är man ju bortskämd med "the real stuff".


Mmmmmmm - kommentarer överflödiga. Som av en händelse är det Sichuanbönorna som går åt först. Hela svenskkollektivet har utvecklat ett beroende av dessa!  


En trevlig och kul dag som avslutades hemma i vår trädgård tillsammans med U och Nortons kompis N, fortfarande i härlig sommarvärme som nu verkar vara här permanent.  


N har hittat Nortons kycklingoutfit - vill man inte bara pussa honom?  


Möbelletandet fortsatte idag fredag då U och jag gick igenom alla möbelbutiker i närområdet. Resultatet blev några heta objekt som vi sannolikt kommer att låta specialtillverka hos Vicky's Furnitures. De förstod precis vad vi var ute efter och anpassar tillverkningen efter det. Fortsättning följer på söndag när Roger följer med och kollar och vi kan ta beslut tillsammans. Annars blev dagens inköp ett "antikt" djupt fat med lock i kinarött - jättefint och enligt försäljaren "gammalt". Ingen vet väl egentligen men det pryder verkligen sin plats och jag känner mig väldigt nöjd.

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lotta - 19 september 2010 18:22

Ännu en intensiv vecka till ända och dags för summering och reflektion. Vädermässigt är jag nu fullt övertygad om höstens ankomst, den här veckan har varit en berg och dalbana mellan strålande sol och vräkande hellregn (när jag korrläste såg jag...

Av Lotta - 12 september 2010 18:46

Så är första jobbveckan avklarad och överlevd för min del. Måndagen gick utmärkt men tisdag kväll kokade hjärnan över. Inte kom jag ihåg att det var så här jobbigt att jobba:-). Jag har ju bara varit bort ett drygt år och det har jag ju varit förut e...

Av Lotta - 6 september 2010 19:00

Nåja, det var väl en onödigt dramatisk rubrik på det här inlägget men det är helt klart en ny fas som vi går in i nu när jag går tillbaka till jobbandet. Ser fram emot att återta "karriären, det helt klart, men känner mig också lite melankolisk över ...

Av Lotta - 29 augusti 2010 14:59

Helgen börjar gå mot sitt slut och en summering kan väl vara på plats av en händelserik sådan. Två trötta golfare kom hem efter mörkrets inbrott, varsin QP Cheese tjockare och däckade i soffan framför TVn. På lördagsmorgonen tog vi oss i kragen ...

Av Lotta - 28 augusti 2010 10:37

Första skolveckan har flutit på med lite avbrott för hösthostan som drabbat båda sönerna. Typiskt terminsstart och i fredagens veckobrev varnas för det sedvanliga lössutbrottet på skolan. Är det någon som kan tala om för mig var dessa löss kommer ifr...

Ovido - Quiz & Flashcards