Alla inlägg den 18 juni 2010

Av Lotta - 18 juni 2010 13:35

Oj vad tomt det är här hemma nu efter att Asian Tigers varit här och svept fram som en stormvind på förmiddagen. Tomt på väggarna, nästan alla leksaker borta, inget Xbox, ingen stereo - och så här var det ju faktiskt när vi flyttade in för snart ett år sedan. Vad fort man anpassar sig och boar in sig ändå!


Igår anlände så äntligen våra beställda möbler. Vi hade precis kommit hem till familjen W för ett sista lekpass när ayi ringde och bad mig komma hem omgående. Slängde mig i bilen och rushade hem.... för att mötas av en stor lastbil med fullastat flak, ayi och en chaufför.


Ni skall ju inte tro att chauffören hade bärhjälp med sig - nej det tyckte han att jag skulle fixa så där helt oförberett. Nu har jag ju inga kinesiska tomtar boende i min källare så jag ringde områdets Förvaltning och bad dem om hjälp att fixa några bärnissar. Det kryllar ju av trädgårdsarbetare, sopgubbar, gatusopare, vakter och andra diverse workers här hela dagarna, men någon bärhjälp fanns det inte tillgänglig förrän tidigast om en timme, meddelade man mig. Inte OK - bilen blockerade hela gatan och jag hade barnen hemma hos familjen W, så vi behövde ju packa ur nu, på direkten. Normalt kryllar här också av chaufförer som väntar på sina arbetsgivare och byggnadsarbetare som renoverar hus, men nu var det naturligtvis helt blåstomt på dylika.


Efter snällt bönande och argt hotande insåg jag att det var lönlöst. Så ayi och jag blev bärhjälpen! Tillsammans med chauffören baxade vi fåtöljer och bordsskivor av lastbilsflaket - tungt! Till slut passerade en stackars trädgårdsarbetare och han förbarmade sig över oss vilket vi var tacksamma för. Själv är bäste dräng...


Idag svepte som sagt Asian Tigers in och packade som riktiga proffs. Efter tips av andra vana flyttare hade jag noga märkt ut vad som skulle packas och vad som INTE skulle med till Sverige. Folk har fått med de mest oväntade saker i sina flyttlas tidigare. På 2.5 timmar var de klara med möbler, cyklar, terrakottasoldater, kläder, leksaker, hockeyklubbor mm mm. Nu tar det ca 8 veckor innan lasset kan levereras till Lomvägen i Sollentuna - båt är transportsättet och så skall det tullas och sådär.


Vi har försökt rensa så gott det går - även på bara 1 år samlar man på sig sånt man inte behöver, kläder som blir urvuxna och saker man helt enkelt inte kan släpa med sig. Så jag trakasserar vänner och grannar och försöker dumpa grejer på dem, vi har sålt några saker till hyresgästerna som tar över vårt hus och så har ayi fått en massa urvuxna, utrensade kläder och skor som hon och hennes släkt och vänner förhoppningsvis har nytta av.


Känner att vi behöver rensa Shurgard-förrådet i Sverige också - tänk allt det vi klarat oss utan i ett år.... Vi klagar på att vi har för lite förvaringsutrymme i huset - kanske är det så att vi har för mycket prylar?

Ovido - Quiz & Flashcards