Direktlänk till inlägg 25 februari 2010

Langkawi over and out

Av Lotta - 25 februari 2010 14:30

Ja, så har vi då lämnat Langkawi efter 12 toppendagar och landat på fastlandet i storstaden Kuala Lumpur.

Vi har badat och badat och ätit och ätit och kollat på Mr Bean (herr Böna) på DisneyChannel samt fajtats med kackerlackor och haft det helt underbart!

Mantis shrimps med chili och vitlök - Roger föreslog att vi skulle ha 3 st per person. Det visade sig att det blev 1 kg räkor var...

Hugo fick äntligen sin "kockonöta" med läskande gott innehåll som han pratat om varje dag - tyvärr var det jätteäckligt tyckte han och inte heller vi andra lyckades slurpa i oss innehållet (lägg märke till mannen i bakgrunden, så härligt relalalaxad blir man på Langkawi).

I tisdags tog vi en badpaus och gjorde ytterligare en utflykt, till Langkawi Cable Car som gå brant uppför bergen i en hisnande fart. Vi hade egentligen inga förväntningar alls innan vi åkte det, hade bara hört att det var en rekommenderad utflykt. Så vi hyrde en taxi i 4 timmar och drog iväg på förmiddagen, en halvtimmes bilväg upp i bergen.

Först landade vi i en nybyggd hyperkommersiell liten by som nyligen byggts vid foten av linbanan som gick vidare upp i bergen. Vi tog oss snabbt igenom en halvdeppig minidjurpark och susade med rasande fart rakt upp för berget - till och med jag som inte är höjdrädd kände riktigt hur det killade i magen och vi tyckte alla det var jättespännande.

Vi stannade vi den högsta stationen som låg på 705 meters höjd över havet och utsikten var superb. Vi blickade ut från mjukt böljande höga berg över regnskogen och över Langkawis kust med kritvita stränder och ett azurblått hav med mängder av båtar.

Ju högre upp desto bättre

Tre våghalsar på hängbron - notera den runda plattformen på toppen bakom oss och linbanestationen till vänster om den. Där uppe landade vi med vår linbanevagn!

Men vad sitter bron fast i egentligen?

705 meter - så högt har jag alrig varit förut!!!

Tripp, Trapp, Trull och Stortrullet

Vid den övre stationen kunde man också gå över en imponerande hängbro mellan två av bergstopparna, vilket vi naturligtvis var tvungna att prova. Pirrigt men väl värt promenaden.

På vägen tillbaka till hotellet berättade vår taxichaufför en hel del fakta om Langkawi - han kom själv från trakten runt flygplatsen och hans fru från en by nära vårt hotell så han var en riktig lokalbo. Vägarna vi åkte på fanns inte för 10 år sedan när han var tonåring och han berättade om att enda sättet att ta sig till fina stränder och bra fiskevatten då var via båt, vilket han hade gjort med sin familj och sina kompisar.

Sedan blev det mer bad i 1,5 dagar till. Typiskt nog hittade Hugo två jättebra svenska kompisar på slutet, Joel och Elliott, som han hade jättekul med vid poolen. Synd att de inte hittade varandra tidigare men kul medan det varade.

Middag på Trip Advisors topprankade restaurang på Langkawi - och där hamnade vi av en slump!

Norton har "ont i bäna" - ett vanligt förekommande fenomen som bidrar till att bygga pappans muskler på semestern

Två bröder som bara gosar, aldrig bråkar och aldrig slåss - bara pussas. Visst är de charmiga!

Vamos a la playa!

Dä ä kuuuuuul i poolen

Nortons patentsmajl

Ibland måste man ta en PSP-paus

Lika varmt som i poolen = jättevarmt!

Vår strand

Thaimat på hotellresorten - åtminstone för Roger och mig. Barnen åt hamburgare (eller åtminstone Hugo medan lillebror föredrog ett halvt räkschips, 4 gurkskivor och ett glas apelsinjuice)

Idag tog vi så taxi till Langkawis flygplats vid 14-tiden för vidarebefordran med Malaysia Airlines till Kuala Lumpur. Resan gick smidigt och vi hade tur med trafiken in till stan' enligt vår taxichaufför så även den biten gick på normala 45 minuter.

Så nu sitter vi på 18:e våningen på vårt toppenfina Prince Hotel mitt i centrum, på gångavstånd till Petronas Twin Towers. Vi har just avslutat en fantastisk måltid bestående av en enorm (100 rätter enligt vår taxichaufför) traditionell malaysisk buffé. Dessutom bjöds vi på en otroligt häftig folkdansuppvisning som fick barnen helt stumma - succé!

Nu sover vi gott och imorgon gör vi stan - förhoppningsvis håller sig temperaturen på dagens 33 grader. Tidigare i veckan har det varit 36-37 varje dag.... Om vi kommer ut överhuvudtaget, vi har 3 TV-apparater i vårt hotellägenhet och Mr Böna på Disney Channel finns även här.