Alla inlägg den 1 februari 2010

Av Lotta - 1 februari 2010 11:28

Föräldrarådsmöte på morgonen och sedan hem och fixa med Hugos skolval - måste ju försäkra oss om att han har en plats i höst om vi kommer hem till Sverige. Som utlandsboende är vi ju inget typfall, så det gäller att klura ut hur vi skall anmäla honom och se till att de inte glömmer bort honom i hanteringen. Men nu tror jag att vi har fått till det i alla fall tack vare hjälpsam personal på Kärrdalsskolan. Skönt.


Pratade lite te med ayi Li också - enligt henne är det inte egentligen det klassiska gröna teet (lü chá) som är det vanligaste teet för de grovt teberoende kineserna utan  jasminte (mòlìhua chá) som är en smaksatt variant av grönt te. Ber man om te på restaurang så är det ofta jasminte man får enligt henne. Jättegott och fortfarande den varma dryck jag föredrar till maten här - tycker fortfarande att varmt vatten är lite menlöst även om jag vant mig vid det också.


Kinesiskt te är också annorlunda "konstruerat" än det vi vanligtvis dricker hemma. Tefibrerna (kan man säga så?) är längre och grövre och stannar nere på botten i kannan eller koppen när man häller över varmt vatten. Det te som de flesta av oss är vana vid är ju mycket mera finfibrigt och kräver en påse eller tesil - annars blandas det ju med vattnet och man får obehagliga teflagor i munnen.


  

Jasminte i torkad form, som små kulor som man lägger i koppen eller kannan och sedan häller kokande vatten över.


  

Jasminte i "upplöst form" som släpper ifrån sig smak men stannar kvar på botten. Klarar ett par tre påfyllningar.





Många kineser gör i ordning en termos eller flaska te på morgonen och tar med sig till jobbet, sedan fyller de på med varmt vatten under dagen vartefter de dricker och utnyttjar på så sätt teet maximalt.


Mitt morgonkaffe som jag älskar släpper jag inte i första taget men för övriga tider på dagen väljer jag gärna te. Både Rogers och mitt tedrickande har hundrafaldigats under vår tid i Kina och en kopp på kvällen är nästan obligariskt nu.


Om någon blir sugen på kineiskt te så lägg in en beställning så skall jag se vad jag kan fixa tills vi kommer hem till Sverige i sommar. Annars kolla in den här siten som verkar bra: http://www.gronateimporten.se/index.php . Det är därifrån jag har lånat bilderna.


Medan jag sippade på mitt te i eftermiddags hade jag tre vansinnigt engagerade XBOX-spelar här - Hugo med kompisarna T och M. De klarade faktiskt att spela 3 st med 2 fjärrkontroller genom att bytas av och de blev inte osams en enda gång under den stipulerade dagliga timman (sedan är det spelstopp har de grymma föräldrarna bestämt). Men gud vad de låter, och hoppar, och studsar och stönar - man tror att de är 10 st minst.


I och med att de lagspelar så snackar de med varandra hela tiden, turas om med att klara av olika utmaningar, coachar varandra och hjälps åt för maximalt resultat - rätt hanterat tror jag spelen kan bidra med en hel del positivt. Men tala om att det är beroendeframkallande - ibland har man intrycket av att de skulle kunna sälja sin mamma för att inte "dö" och fortsätta spela "bara lite till". Och jag är inte riktigt redo att bli såld än, så entimmasgränsen fortsätter gälla oavsett om "kompisen X får spela hur mycket som helst".



PS Rubriken har jag snott från min pappa - han är inofficiell Sverige-mästare på den typen av putslustigheter   

Ovido - Quiz & Flashcards