Alla inlägg den 3 februari 2010

Av Lotta - 3 februari 2010 12:07

AC och jag tog bilen in till stan' för lite ärenden. Bland annat skulle jag lösa tillbaka våra konsertbiljetter - förra tisdagen skulle Roger och jag ha sett the Killers på Workers Gymnasium inne i Beijing men två dagar före blev hela Asien-turnén inställd till vår stora besvikelse.


Behovet av somriga accessoirer har påmint sig inför semestern och jag köpte upp mig på lite fina solglasögon och badskor och sommarjackor till barnen. AC lyckades till sin stora glädje att hitta ett par passande jeans vilket inte är helt lätt här i Kina när man är "modellång".


En trevlig lunch hann vi också med och därmed återgår vi till matbloggandet som fått stå tillbaka lite på senaste tiden. Lunchen var kinesiskt superb som så ofta och innefattade denna gång:


Krispig gurka med vitlök i en otroligt god marinad som vi tror innehöll någon typ av fisksås kanske? Beroendeframkallande.


  


Aubergine, jordnötter och bl a morötter med wasabi. Superstarkt och supergott. En nyhet för oss båda. Har aldrig fått så god aubergine i olika varianter som man får i Kina.


  


Och så la pièce de résistance - Chicken with tons of Chili. Knaprigt och starkt i skön kombination.


  


Till detta ris och jasminte.


På många restauranger ställer de fram ett litet porslins- och glaspaket som är inpackat i förseglad plast framför en på bordet. Innehållet i paketet är diskat på ett speciellt "diskställe" och förseglingen garanterar att det är 100% superrent. Väljer man att använda denna utrustning får man betala en liten slant extra, 1-2 kuai. Men i regel är det onödigt, det porslin som restaurangen själva diskar och erbjuder är för det allra mesta helt ok.


  


Kvällen bjöd på kinesiska lektion där vi just nu är inne på olika inrättningar, vad de heter och hur man kan ta sig dit. Vår lärare påstår också att vårt uttal nu nått toleransnivå och vill därför att vi börjar lära oss kinesiska tecken också. Vi är lite stressade av detta men jag knåpar på lite lagom - lovar att offentliggöra mina försök inom kort.



PS Norton åt 3 skivor bacon igår och en varmkorv idag....

Ovido - Quiz & Flashcards