Direktlänk till inlägg 18 februari 2010

På mangrovetur med Dev's Nature Tours

Av Lotta - 18 februari 2010 11:27

Idag har vi varit ute på en helt unik utflykt i den Langkawiska mangroveskogen med vår guide Ladi (tror vi att han hette) – världens bästa utflykt och vi har fortfarande svårt att förstå hur mycket spännande vi fått bara med om.

Kl. 9 blev vi upplockade på hotellet, tillsammans med 5 medresenärer. Vi körde ca en halvtimme över ön och fick då möjlighet att se både natur och bebyggelse, lite mer ”på riktigt” jämfört med det tillrättalagda resortlivet som vi hittills levt. Risfält, knotiga kossor, moskéer och mer eller mindre ruffiga hus.

När vi kom fram till utgångspunkten för utflykten möttes vi av vår guide som förvarnade om att han var både pratsam och oerhört engagerad i både natur och den ekologiska balansen. Bådade gott tycker vi, då delar av Langkawi är en ekoparkoch därför behöver skyddas och bevaras. Dock var vi lite tveksamma om hur båtturen skulle gå, då lågvattnet var extremt.

Vi drog i alla fall iväg med en liten båt till vårt första stopp som var en fladdermusgrotta. Där såg vi hundratals fladdermöss som sov i grottaket ovanför oss – barnen för sig med sina ”dagisfröknar”och de vuxna för sig. Häftigt och inte så läskigt även om det var ganska lågt i tak på sina ställen. Vi såg också 50-60 000 år gamla stalaktiter och många fossiler.

And where is the Batman?

På väg ut stötte vi på ett gäng apor som snodde popcorn från turisterna – vi var dock strängt tillsagda att inte ta med oss något annat än våra kameror, det är inte bra att mata de vilda djuren, var vår guides filosofi. Vi såg också en typ av växt som fanns redan på dinosauriernas tid och som vara växer 2 cm på 7 år – den vi såg var med andra ord VÄÄÄLDIGT gammal! Turen tog en stund och vår guide såg till att den tog lite längre än vanligt så att vattnet skulle hinna stiga lite mer i floden, vilket det gjorde.

Herr Nilsson sväljer snabbt dagens första snack

Så var det dags att åka djupare in i mangroveskogen på floden och vi såg massor av djur; amfibiefiskar och krabbor, uttrar, varaner, huggorm, dingo, king fisher fågel och massor av örnar på slutet. Mycket fler än vi någonsin hade vågat tro att vi skulle lyckas pricka in.

Vi fick lära oss mycket om hur mangroveskogen fungerar och om dess unika plats i ekosystemet. På slutet fick vi också plantera varsitt eget träd som ett bidrag i bevarandet av skogen. Häftigt!

Ladi plockar skotten som vi senare planterade

Efter en lång tur på floden drog vi ut på öppet vatten på Andamanska sjön och körde sedan in till en pytteliten, isolerad sandstrand där vi fick möjlighet till ett uppfriskande dopp. Sköööönt och lyxigt.

Mangroveskogen närmast vattnet och regnskogen ovanför

The Beach

Sedan kurrade det ordentligt i magen och vi åkte vidare till en flytande restaurang och fiskfarm, Hole in the Wall, där vi åt stark och god fisksoppa, friterade jätteräkor med fried rice och färsk frukt efteråt (barnen fick motsvarande med kyckling och lite svagare). Norton proppade dessutom i sig 5 minibananer så han var nöjd efteråt. Efter maten fick vi en fiskshow som jag först ställde mig lite frågande till men det visade sig att vi fick se, och mata, barracudor, barramundi, stingrockor och korallrevsfisk bl a. Både Norton, Hugo och jag gjorde en matningsinsats och det var en kul grej att uppleva.

Turen var så över och vi kördes tillbaka till hotellet i en varm minibuss. Sedan var det skönt att kasta sig i poolen och simma bort till baren och svepa lite svala drycker, tyckte vi allihop.

En toppendag som vi aldrig kommer att glömma. Barnen var riktiga hjältar – oerhört engagerade och Hugo lyssnade uppmärksamt på guiden som pratade engelska och förstod jättemycket av vad han sa. De fick så mycket beröm efteråt för att de var såna toppenkillar – vilka klippor!

Malin

19 februari 2010 00:18

Hej! Det låter som ni har det toppen (minus det där med cacarachas...). Så skönt med sol! Och rediga barn som redna är vana vid lååååånga guidturer. En annan sak: har ni många gäster inbokade under våren? Har (vaga) funderingar på att åka till Kina och då givetvis hälsa på er... : ) Hur ser "besöksschemat" ut för april/maj t ex? Du får gärna maila om det. Idag startade ett nytt snöoväder. Upp emot en halvmeter ska falla på ett par dygn! - I Göteborg! BLÄHHH! Nu orkar vi inte mer... /PUSS! Malin

Lotta

19 februari 2010 02:06

Men du, det låter toppen! Du är varmt välkommen - besöksschemat är helt tomt och vi lääääängtar efter besökare. Maj vore bäst - vi delar chaufför med en annan familj och de har fullt upp i mars/april tror jag. Och maj är en varm och skön månad här.